nl:Waarom SEAT ?:Jou vooruit helpen :Actualiteit:News & Events:Cars:The new SEAT Ibiza BE/NL

De nieuwe SEAT Ibiza is er.

SEAT vernieuwt zijn Ibiza met een opgefrist uiterlijk, een revolutie in het interieur en nieuwe connectiviteitsniveaus en rijhulpsystemen.

De SEAT Ibiza is een belangrijke pijler van het succes van het merk sinds hij voor het eerst werd geïntroduceerd in 1984, en 37 jaar, vijf generaties en bijna 6 miljoen verkochte wagens later is het de meest succesvolle wagen van SEAT die ooit van de productielijn rolde. De vernieuwde vijfde generatie wil die winnaarsmentaliteit behouden als een belangrijk model in zijn segment in Europa.

"De SEAT Ibiza is een icoon in de auto-industrie en een van de belangrijkste pijlers van het merk", aldus Wayne Griffiths, voorzitter van SEAT en CUPRA. "De opgefriste vijfde generatie is met zijn nieuwe wijzigingen aan het uiterlijk en revolutie in het interieur, in combinatie met nieuwe connectiviteits- en veiligheidsniveaus, klaar om het succesverhaal voort te zetten."

De wereld wordt steeds meer gedigitaliseerd en de SEAT Ibiza is klaar om deel uit te maken van die reis, door meer intuïtiviteit, functionaliteit en kwaliteit te brengen in het interieur, dankzij een verbeterde designtaal en een hoger niveau van geconnecteerde technologie en nieuwe, elegantere materialen.

Met een vernieuwd koetswerk: 100% ledkoplampen als standaard & een handgeschreven logo.

Voeg daarbij het gebruik van verlichtingstechnologie om de sfeer in de cabine te verbeteren en de integratie van de nieuwste infotainmentweergavesystemen die de persoonlijkheid van de auto een sterk geactualiseerde taal en gevoel geven.

Onder de motorkap biedt de nieuwe SEAT Ibiza zes verschillende aandrijvingen met een vermogen tussen 80 pk en 150 pk, op benzine en gecomprimeerd aardgas, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling.

Ten slotte voegt de SEAT Ibiza een reeks nieuwe rijhulpsystemen toe die het rijden met de stadswagen nog aangenamer maken, ongeacht de omstandigheden.

De nieuwe SEAT Ibiza wordt ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Barcelona, in de SEAT-hoofdzetel in Martorell, en zal in het derde kwartaal van het jaar in productie gaan.

Koetswerkdesign

De SEAT Ibiza staat bekend om zijn iconische en jeugdige design, gekenmerkt door zijn perfecte verhoudingen. Het opgefriste model wordt gekenmerkt door subtiele toevoegingen aan het koetswerkdesign, die de toch al karaktervolle uitstraling van het model in alle afwerkingsniveaus (Reference, Style, Xcellence en FR) nog versterken.

De verlichtingstechnologie is een centraal onderdeel van de uiterlijke esthetiek van elk voertuig en de SEAT Ibiza is nu standaard uitgerust met 100% ledtechnologie - Eco-leds en de optie van een upgrade met Full-leds - voor een betere zichtbaarheid met een lager energieverbruik.

Het zijprofiel van de SEAT Ibiza behoudt zijn korte overhangen met wielen die naar de vier hoeken van de wagen zijn geduwd, wat voor een ongelooflijke stabiliteit zorgt en zijn dynamiek en sportiviteit accentueert. De visuele accenten worden nog verder benadrukt met de introductie van drie nieuwe lichtmetalen velgen – twee van 17" en een optie van 18".

Een ander aspect waardoor de nieuwe SEAT Ibiza opvalt, is de toevoeging van de naam van het model in handgeschreven reliëfletters. Een delicate wijziging die helpt om het stadsvoertuig in lijn te brengen met de designthema's van SEAT.

Ten slotte is er het nieuwe SEAT logo, afgewerkt in tweekleurig chroom - mat vooraan en glanzend op de randen - zowel voor als achter, wat de wagen een stijlvolle finishing touch geeft.

Deze verfijnde veranderingen worden benadrukt door het kleurengamma dat nu beschikbaar is; klanten kunnen kiezen uit negen koetswerkkleuren, waaronder twee nieuwe kleuren: Sapphire Blue en Asphalt Blue.

Interieurdesign

Het interieur van de SEAT Ibiza staat voor een designrevolutie. Nieuwe materialen, technologie en verlichtingssystemen verbeteren het dynamische karakter met een grotere indruk van kwaliteit.

Een revolutionair interieur: een groter zwevend aanraakscherm en verlichte luchtroosters.

Het nieuwe zwevende centrale display van het infotainmentsysteem is een duidelijk hoogtepunt in deze nieuwe benadering van het interieur. Het scherm is gemiddeld meer dan 20% groter geworden dan zijn voorganger – het standaardscherm is nu 8,25", terwijl het optionele scherm 9,2" is. Bovendien verbetert de hogere positie in de cabine – in het gezichtsveld van de bestuurder – zijn ergonomie, waardoor die veiliger en praktischer wordt. Voeg daarbij de ongelooflijk heldere Digital Cockpit van 10,25” en het interieur van de nieuwe Ibiza is volledig digitaal.

Overal zijn verbeteringen aangebracht aan de pasvorm, afwerking en kwaliteit; een hoogtepunt is het volledig nieuwe, soft dashboard, dat in combinatie met het nieuwe, ergonomische multifunctionele stuurwiel in nappa (verkrijgbaar in Style als optie en standaard in Xcellence- en FR-afwerking) een verhoogd niveau van verfijning oplevert. Nieuwe bekleding geeft ook de binnenruimte een grotere waarde.

Het gebruik van verlichtingstechnologie draagt bij tot de persoonlijkheid van het interieur van de SEAT Ibiza. De nieuw ontworpen luchtroosters aan bestuurders- en passagierszijde zijn voorzien van omringende ledverlichting - voor FR en Xcellence - met een andere kleur naargelang de gekozen afwerking – Daring Red voor FR, Burgundy voor Xcellence en Honey voor de Style en Reference-afwerking. Het betekent dat de cabineruimte meer op de klant is afgestemd.

De totale kofferruimte blijft met 355 liter een van de beste in zijn klasse en de toegang tot de ruimte is gemakkelijker omdat de laadhoogte relatief laag is; het bewijs, voor zover dat nog nodig was, dat SEAT weet hoe design en functionaliteit te combineren.

Connectiviteit

Het leven wordt steeds digitaler en de opgefriste SEAT Ibiza is er klaar voor om daar deel van uit te maken, door volledig geconnecteerd te zijn met connectiviteit in de wagen (online functies en diensten; Full Link inclusief draadloze toegang tot zowel Android Auto als CarPlay) en connectiviteit buiten de wagen met SEAT CONNECT.

Met de integratie van het draadloze Full Link systeem hebben klanten toegang tot hun digitale leven, ongeacht welk apparaat ze gebruiken, of het nu Apple CarPlay of Android Auto is.  Het vereenvoudigt het binnenhalen van contactlijsten, muziek en kaartensystemen, want ze zijn allemaal beschikbaar, toegankelijk op een gecontroleerde, intuïtieve, veilige manier die de bestuurder niet afleidt van de weg, met behulp van het infotainmentsysteem of de geïntegreerde stuurwielcontrole.

Het infotainmentsysteem biedt een nog rijkere ervaring met online inhoud die met een druk op de knop – of op mondeling verzoek – beschikbaar is, of het nu gaat om verkeersinformatie, parkeren, benzinestations of internetradio en online media.

Natuurlijke spraakherkenning
maakt het gebruik van de technologie veilig en eenvoudig; "Hola Hola" zeggen maakt het systeem wakker, net als de thuisassistenten uit de consumentenelektronica waar iedereen al aan gewend is. Spraakherkenning stelt de gebruiker in staat via natuurlijke spraakopdrachten met het infotainmentsysteem te communiceren, correcties uit te voeren en naar eerdere opdrachten te verwijzen. Dus of er nu navigatie-informatie moet gezocht worden, of muziek, het gaat sneller en gemakkelijker.

En met twee Type-C USB-poorten vooraan in de cabine is het aansluiten en opladen van apparaten de eenvoud zelf.

SEAT CONNECT, volledige draadloze toegang & ‘Hola Hola’-spraakherkenning.

De nieuwe SEAT Ibiza integreert ook SEAT CONNECT met een ingebouwde eSIM, wat betekent dat de eCall dienst beschikbaar is, die rechtstreeks contact opneemt met de hulpdiensten als zich een incident voordoet, wat nog een extra veiligheidsniveau aan het voertuig toevoegt. Het gaat niet alleen om eventueel een noodoproep (manueel of automatisch) te kunnen maken, maar ook dat belangrijke gegevens zoals locatie van de wagen, motortype, koetswerkkleur of aantal passagiers worden doorgegeven, zodat assistentie verlenen gemakkelijker wordt.

Bovendien biedt de geïntegreerde eSIM ook de mogelijkheid om de SEAT-diensten te bereiken via de ‘private call’-knop. Hierdoor kan de bestuurder in zijn eigen taal met de SEAT-diensten communiceren waar hij zich ook bevindt. SEAT CONNECT zal een jaar kosteloos worden aangeboden, ongeacht welke versie of afwerking de klant kiest.

Bovendien bevat hij de SEAT CONNECT-app, die een hele nieuwe wereld van mogelijkheden opent door toegang te geven tot diensten op afstand. De app kan op een smarttoestel gedownload worden en biedt afstandsbediening voor een heleboel functies die de rijervaring buiten de wagen helpen maximaliseren.

Gebruikers hebben vanop afstand toegang tot de gegevens van hun voertuig: rijgegevens, parkeerpositie, voertuigstatus, ook deuren en lichten, het inschakelen van snelheidswaarschuwingen die signaleren als iemand te hard rijdt met de wagen, gebieds- en antidiefstalwaarschuwingen; ook kunnen ze met een afstandsbediening de deuren openen en sluiten met de ver- en ontgrendeldienst of claxonneren en knipperen om de wagen gemakkelijker terug te vinden.

Veiligheid en comfort

De nieuwe SEAT Ibiza integreert een reeks nieuwe rijhulpsystemen, waardoor hij veiliger is dan ooit.

Voortbouwend op de omvang van de reeds aanwezige systemen zoals Adaptive Cruise Control (ACC), Front Assist, en Tiredness Recognition combineert het verjongde voertuig nu enkele van de meest geavanceerde rijhulpsystemen.

Travel Assist zorgt voor halfautomatisch rijden over het hele snelheidsbereik en zorgt ervoor dat de wagen zijn snelheid behoudt als de verkeersstroom verandert. Voeg daarbij Lane Assist, om het voertuig gecentreerd te houden binnen de rijstroken en Traffic Sign Recognition, zodat de wagen altijd weet wat de maximumsnelheid is op een bepaalde weg, en de SEAT Ibiza wordt een nog veiligere wagen op de weg.

Maar dat is niet alles. De nieuwe wagen beschikt ook over een verbeterde Side Assist die de druk wegneemt als er van rijstrook veranderd wordt. Voor- en achteraan geplaatste radars monitoren de dode hoek van het voertuig tot 70 meter, zodat de bestuurder weet of er een voertuig in de buurt is als hij bijvoorbeeld van rijstrook wil veranderen.

Ook High Beam Assist is toegevoegd aan de lijst geavanceerde technologieën van de SEAT Ibiza. Wanneer het donker wordt, detecteert het systeem voertuigen die voor de Ibiza rijden en schakelt het licht tussen grootlicht en dimlicht.

Aandrijvingen

Benzine en gecomprimeerd aardgas (CNG) staan centraal in de herziene aandrijving van de SEAT Ibiza en zorgen voor efficiëntie en dynamiek.

Onder de motorkap zal de nieuwe SEAT Ibiza zes verschillende aandrijvingen bieden: vijf benzinemotoren met vermogens van 80 pk (59 kW) tot 150 pk (110 kW), met daarnaast een CNG-motor met 90 pk (66 kW), gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling.

De instap driecilinder 1.0 liter MPI benzinemotor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Het meerpuntsinjectiesysteem van de motor zorgt voor een uitstekende respons bij lage tot middelhoge toeren, terwijl het vermogen van 80 pk (59 kW) en het koppel van 93 Nm betekenen dat de motor voldoende biedt om aan de eisen van het moderne rijden te voldoen.

In de rest van het motorengamma wordt op grote schaal gebruik gemaakt van directe injectietechnologie, met drie 1.0 EcoTSI-opties en een grotere 1.5 EcoTSI.

De 1.0 TSI-motor met 95 pk (70 kW), gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, levert een koppel van 175 Nm. De laatste driecilinder levert 110 pk (81 kW)/200 Nm en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling.

De grootste optie in het gamma is de viercilinder 1.5 EcoTSI. Met een vermogen van 150 pk (110 kW)/250 Nm levert hij sterke prestaties die in balans zijn met efficiëntie.

Naast het aanbod van benzinemotoren omvat de nieuwe SEAT Ibiza ook een CNG-versie. De 1.0 TGI-motor van 90 pk (66 kW), gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, levert een koppel van 160 Nm.

Een CNG-voertuig vermindert de CO2-uitstoot met ongeveer 25% vergeleken met een gelijksoortige benzinemotor. Naast de voordelen op het vlak van milieu en belasting biedt TGI-technologie een buitengewoon lage kost per kilometer: tot 50% goedkoper dan een gelijksoortig model op benzine en 30% goedkoper dan een diesel.

SEAT ondersteunt ook de ontwikkeling en beschikbaarheid van hernieuwbaar biomethaan dat de CO2-uitstoot die het voertuig voortbrengt, neutraliseert. Biomethaan van hoge kwaliteit wordt verkregen uit organisch afvalresidu en kan ofwel worden toegevoegd aan conventioneel aardgas ofwel gebruikt worden om het volledig te vervangen. Biomethaan combineert een milieuvriendelijke mobiliteit met de circulaire economie en vermindert de CO2-impact van dit motortype tijdens zijn levenscyclus.