nl:Waarom SEAT ?:Jou vooruit helpen :Actualiteit:News & Events:Cars:SEAT Tarraco Euro NCAP Safety BE/NL

SEAT Tarraco

SEAT Tarraco krijgt hoogste veiligheidsscore van EuroNCAP.

De nieuwe SEAT Tarraco, het jongste model in SEAT’s grootste productoffensief ooit, behaalde zopas vijf sterren in de EuroNCAP-crashtests. Zo bouwt hij voort aan de merktraditie om wagens te ontwikkelen die niet alleen voldoen aan de behoeften van een breed publiek, maar zich ook opwerpen als de veiligste op de markt.

Top-SUV van SEAT behaalt maximale vijfsterrenscore van EuroNCAP.

De testprocedures van EuroNCAP worden jaar na jaar strenger naarmate de veiligheidsorganisatie haar tests en de striktheid verder opdrijft. Alle aspecten van de wagen worden onderzocht om na te gaan in welke mate hij zowel volwassen en kinderen in het interieur als kwetsbare weggebruikers buiten de auto beschermt en om zijn geavanceerde veiligheidsvoorzieningen te evalueren.

Bij die tests van de consumentenorganisatie behaalde SEAT’s vlaggenschip, de SUV Tarraco, de hoogst mogelijke veiligheidsscore.

De Tarraco onderging een doorgedreven reeks van tests om zijn veiligheidsniveau te bepalen. De bescherming van volwassen inzittenden wordt gemeten tijdens diverse tests, waaronder frontale botsingen met 40 procent overlapping of met een stijve barrière over de volledige breedte. Zijdelingse impacts worden gesimuleerd met botsingen tegen een brede barrière en tegen een paal. Die tests worden nog aangevuld met whiplashtests en een test van het autonome remsysteem (AEB) bij diverse snelheden en overlappingen met andere voertuigen.

Voor de bescherming van kinderen worden er drie belangrijke aspecten geëvalueerd: de bescherming die het gordelsysteem biedt, de veiligheidssystemen voor kinderen die in de wagen aanwezig zijn en tot slot de voorzieningen van de wagen om een veilig vervoer van kinderen mogelijk te maken.

De SEAT Tarraco werd bovendien niet alleen ontwikkeld om de mensen in de wagen te beschermen maar besteedt ook heel wat aandacht aan de bescherming van kwetsbare weggebruikers. Zo evalueert EuroNCAP ook het risico op hoofd-, bekken- en beenletsels bij aanrijdingen met voetgangers of fietsers en wat er kan worden gedaan om de impact te verzachten of te voorkomen.

Voeg daar nog de evaluatie van de voornaamste rijhulpsystemen en hun invloed op de veiligheid aan toe en het wordt duidelijk dat het programma van EuroNCAP bijzonder compleet is.

Bij elke gelegenheid heeft de organisatie geoordeeld dat de inzittenden en andere weggebruikers goed worden beschermd bij eventuele ongevallen: de Tarraco behaalde 97 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden, 84 procent voor kinderen, 79 procent voor kwetsbare weggebruikers en 79 procent voor veiligheidssystemen.

« De Tarraco behaalde een uitmuntende veiligheidsscore op de veeleisende tests van EuroNCAP. Dit resultaat bevestigt dat we bij de ontwikkeling van onze grootste SUV veel aandacht hebben besteed aan de veiligheid en dat we ons inzetten om in al onze modellen de hoogst mogelijke actieve en passieve veiligheid te bieden, » aldus Luca de Meo, President van SEAT.

Ontworpen als veiligheidsreferentie

De SEAT Tarraco werd ontwikkeld om zowel zijn inzittenden als andere weggebruikers een superieur veiligheidsniveau te garanderen. Om dat te bereiken hebben we de kennis die we opdeden met de ontwikkeling van eerdere SEAT-modellen gecombineerd met de allernieuwste veiligheidstechnologieën.

De SEAT Tarraco biedt een brede waaier aan veiligheidssystemen op basis van een mix van sensorgegevens, zodat de SUV de weg kan ‘lezen’ als nooit tevoren en zich daaraan kan aanpassen. Enkele van die systemen zijn Emergency Assist, Blind Spot Detection en Exit Assist, Traffic Sign Recognition, Traffic Jam Assist en Light Assist, evenals twee nieuwe veiligheidssystemen die voor het eerst hun opwachting maken: Pre-Crash Assist en Rollover Assist.

Pre-Crash Assist kan in nauwelijks 0,2 seconden reageren wanneer het een dreigend ongeval detecteert en helpt de inzittenden te beschermen door de veiligheidsgordels aan te trekken, de waarschuwingsknipperlichten te activeren en de ruiten en het zonnedak te sluiten. Rollover Assist is een koproldetectiesysteem dat wanneer nodig de gordijnairbags en gordelspanners activeert.

Voeg daar nog het systeem Front Assist met fietsersdetectie, een spoorassistent en een noodoproepsysteem aan toe en de SEAT Tarraco torent met kop en schouders uit boven zijn concurrenten in het segment van de grote SUV’s.