BE/NL

Vier mythen over herlaadbare hybriden

Neus Mesalles, auto-ingenieur bij SEAT, ontkracht vier mythen over herlaadbare hybride wagens. 

Plug-inhybride auto's zijn blijvertjes. Ze maken het niet alleen mogelijk om in 100% elektrische modus te rijden, maar dankzij de combinatie van hun twee motoren zijn het zeer veelzijdige voertuigen. Toch bestaan er nog een paar mythen over plug-inhybride wagens.

We ontzenuwen de valse beweringen met Neus Mesalles, een Complete Vehicle Engineer bij SEAT.

#1 De 100% elektrische modus is alleen om in de stad te rijden. 

Niet waar! We vertrekken met de wagen in Barcelona. "Onze e-HYBRIDS zijn ingesteld om zoveel het maar kan, in elektrische modus te starten", legt Neus uit. Met emissievrij rijden moet niemand zich nog zorgen maken over de anti-vervuilingsbeperkingen die in steeds meer steden gelden. Het biedt ook voordelen zoals gereserveerde rijstroken en parkeergelegenheid voor deze voertuigen.

#2 Alleen voor stedelijke snelheidsbeperkingen. 

Niet waar! Onze trip naar Martorell zal ook deze foute bewering ontkrachten. "Vaak wordt de elektrische modus geassocieerd met lage snelheden, typisch voor in de stad. maar we kunnen gemakkelijk aan de maximumsnelheid van 120 km/u rijden", zegt Neus.

#3 Hybride wagens verbruiken meer.

Niet waar! In Martorell aangekomen, moet de SEAT-technicus naar een 50 km verderop gelegen testbaan. Daarvoor kiest ze de hybride modus. "Nu wisselen beide motoren, de elektrische en de verbrandingsmotor, elkaar automatisch af voor een maximale energie-efficiëntie", zegt ze. 

Dit resulteert in een drastische vermindering van het verbruik bij zowel de SEAT Leon e-HYBRID als de Tarraco e-HYBRID. "En als je snel gas geeft, draaien beide motoren tegelijk en bieden ze maximaal vermogen." Het vermogen van de Leon e-HYBRID is 204 pk (150 kW), de Tarraco e-HYBRID beschikt zelfs over 245 pk (180 kW).

#4 Hybride wagens zijn niet geschikt voor lange afstanden.

Niet waar! Met de hybride modus kunnen de twee motoren niet alleen automatisch worden gecombineerd, maar kunnen ze ook handmatig worden geconfigureerd. Het elektrische herladen kan voor later worden geprogrammeerd of de batterij kan worden opgeladen tijdens het rijden met de verbrandingsmotor. "Met een plug-inhybride heb je de gemoedsrust om zo ver te rijden als je wilt, ongeacht het elektrische rijbereik", zegt de ingenieur. "De combinatie van beide technologieën, elektrisch en verbranding, biedt verschillende voordelen", besluit ze.

Wil je hierover meer weten? Ontdek dan meteen onze pagina die zich geheel wijdt aan de voordelen van herlaadbare, hybride en elektrische voertuigen.