nl:Waarom SEAT ?:Jou vooruit helpen :Actualiteit:News & Events:Company:SEAT From the Sky BE/NL

SEAT vanuit de lucht

Men zegt weleens dat dingen vanuit de hoogte in een beter perspectief kunnen worden bekeken. Op vaste grond weten we dat SEAT de enige constructeur is die auto’s in Spanje ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en op de markt brengt, maar wat is daar in de lucht van te zien? We vliegen op 600 meter over SEAT om vanuit vogelperspectief kennis te maken met een stad.

Het epicentrum

De SEAT-fabriek in Martorell, op 30 kilometer van Barcelona, is het epicentrum van de industriële activiteit van het bedrijf. Ze is meer dan 2.800.000 m2 groot en neemt zo meer ruimte in dan het Prinsdom Monaco of 400 voetbalvelden. 260.000 m2 van deze oppervlakte bestaat uit groenzones. In de uiteenlopende faciliteiten van de fabrieken werken bijna 13.000 mensen in ochtend-, namiddag- en nachtshiften. De site mag dus worden gezien als een echte stad, met eigen inwoners, transportsystemen en zelfs een eigen gezondheidscentrum.

Industrie 4.0

De fabriek in Martorell is het epicentrum van de industriële activiteit van het bedrijf.

Als pionier in dit domein heeft het merk innovatieve projecten ingevoerd op zijn faciliteiten, zoals het “Droneprotocol”. Dat is een pilootproject waarbij een vloot drones onderdelen levert. Het is de eerste Spaanse fabriek die dit systeem gebruikt. Volgens SEAT-vicepresident voor productie en logistiek Dr. Christian Vollmer is dit “de eerste stap in de transformatie van de toeleveringsketen van de auto-industrie”. Hij voegt toe dat dit initiatief “de logistiek revolutionair zal veranderen, want in het voorbeeld van SEAT worden leveringstijden met 80 procent gereduceerd”. Het merk wil AGV’s ook gaan inzetten om transport in en uit de fabriekshallen te automatiseren, waarmee het in Europa pioniert.

SEAT al sol

Een element van de grote stad is vooral heel goed te zien van in de lucht. Het gaat om de 53.000 zonnepanelen op de daken van de fabriekshallen en auto-opslagplaatsen. Het is de grootste fotovoltaïsche elektriciteitscentrale in de Europese autosector en een van de grootste ter wereld. Ze maakt een onderdeel uit van het ‘SEAT al sol’-project, dat bijdraagt aan energiebesparing en duurzaamheid. In totaal genereert dit initiatief elk jaar 17,3 miljoen kWh.

Drijvende kracht voor de toekomst

Naast zijn productieactiviteiten draagt SEAT ook bij aan innovatie met zijn technologiehub, het Technische Centrum en zijn Design Centrum, die van het bedrijf de grootste investeerder in R&D maken van Spanje. In zijn 200.000 m2, het equivalent van 28 voetvalvelden, bedenken meer dan 1.137 hoogopgeleide werknemers van over de hele wereld de ideeën die het design en de producten van voor de toekomst van het merk bepalen. Technische innovaties die daarbij worden gebruikt zijn simulatie en virtual reality, die helpen om de ontwikkelingstijd in te korten van de modernste en meest betrouwbare auto’s. SEAT uitvoerend vicepresident voor R&D Axel Andorff omschrijft de inspanningen van het Technische Centrum als een uitdaging die bestaat uit “denken op een meer algemene, flexibele manier”. Hij omschrijft zijn team als “ervaren, toegewijd, ruimdenkend en gedreven om te innoveren, wat van kritiek belang is om te slagen”.

Stad met een eigen spoornetwerk

De stad der auto’s vanuit vogelperspectief.

Naast routes over de weg en de zee zijn spoorlijnen een essentieel distributiekanaal voor SEAT om het grote aantal auto’s te verwerken dat vanuit Martorell wordt geëxporteerd (397.835 in 2019). Het merk bezit de Autometro, twee 40 kilometer lang treinverbindingen die de fabriek van Martorell exclusief verbinden met de haveninfrastructuur. Deze spoorlijn vervoert de wagens recht naar de haven van Barcelona en vergroot zo de efficiëntie en de snelheid van internationale leveringen. Bovendien helpen deze lijnen om jaarlijks zo’n 25.000 vrachtwagenritten en 1.000 ton CO2 uit te sparen.

De thuisbasis van het CUPRA-team

Vlak naast het hoofdkwartier van SEAT ligt een 2.400 m² groot milieu-efficiënt gebouwd dat lijkt op de pitbox van een raceteam. Het is de CUPRA Garage, het nieuwe hoofdkwartier van het merk, waar het personeelsbestand tot 200 mensen kon groeien. CUPRA versterkte zich in 2019 met een groei van 71,8 procent en bijna 24.700 verkochte auto’s.

Gezondheid op de eerste plaats

De gezondheid en het welzijn van SEAT-werknemers zijn een prioriteit. Daarom praktiseert het pionierende Healthcare and Rehabilitation Centre (CARS) (Gezondheids- en Revalidatiecentrum) in de fabriek van Martorell preventieve, gezondheidszorgende en revaliderende medische taken en biedt het gepersonaliseerde diensten aan voor werknemers. Het Healthy Company Scientific Committee (Wetenschappelijk Comité voor een Gezond bedrijf) voert onderzoek naar gezondheid, welzijn en werk en stimuleert gezonde gewoontes bij werknemers. In 2019 voerde CARS in totaal 82.825 gezondheidsactiviteiten uit. De 1.300 m2 grote dienst heeft een biomechanisch laboratorium om de musculoskeletale eigenschappen van het personeel te onderzoeken en heeft gespecialiseerde medische uitrusting. SEAT-vicepresident human resources Xavier Ros zegt dat CARS werknemers “het gemak geeft van hoogkwalitatieve behandelingen binnen het bedrijf en zonder wachttijden”. Om die reden “is dit pionierende centrum een echte referentie geworden voor medische bedrijfsdiensten. De populariteit ervan bij de werknemers toont dat zij blij zijn met SEAT’s sterke toewijding aan gezondheid,” vertelt Xavier. Op die manier heeft CARS SEAT geloofwaardigheid gegeven als een gezond bedrijf.

Begin 2020 toonde SEAT nog maar eens zijn toewijding aan gezondheid aan. Het bedrijf paste de hulpchassislijn van de nieuwe SEAT Leon aan voor de productie van beademingsapparaten om de COVID-19-gezondheidscrisis te helpen bestrijden. Het was het eerste bedrijf in Spanje dat PCR-tests uitvoerde bij zijn 15.000 werknemers.