nl:Waarom SEAT ?:Jou vooruit helpen :Actualiteit:News & Events:Company:Van de SEAT 1400 naar de volledig vernieuwde SEAT Leon BE/NL

Van de SEAT 1400 naar de volledig vernieuwde SEAT Leon.

Vanaf zijn prille begin lanceerde SEAT wagens die waren ontworpen en ontwikkeld voor de klant en diens eisen. Toen de SEAT 1400 in 1953 werd geïntroduceerd opende hij een weg naar grotere mobiliteitsniveaus met de stijlvolle look van een Amerikaans voertuig en de luxe en elegantie die het publiek van toen nastreefde.

Snel even doorspoelen naar vandaag: de volledig vernieuwde SEAT Leon neemt de spirit van de eerste wagen van het merk over en kapselt hem in een van de meest geavanceerde wagens in, die ooit van de productieband rolden in de fabriek van Martorell.

Maar hoe zijn design en technologie de afgelopen 70 jaar geëvolueerd?

Koetswerkdesign

SEAT viert zijn 70ste verjaardag: van de SEAT 1400 naar de volledig vernieuwde Leon.

De klanteneisen kenden doorheen de decennia een significante verschuiving. Waar we destijds een afwerking in chroom wensten en cirkelvormige koplampen, willen we nu een meer geïntegreerde benadering die aerodynamica en esthetische puurheid verenigt.

  • Vooraanzicht. Voorbij zijn de dagen met een overvloed aan verchroomde koplampen en bolvormige vormen. Design heeft de voorkant gesculpteerd tot een mix waarin esthetische elementen en aerodynamica versmelten om een zuiverere, zelfverzekerde, coole look te creëren.

  • Achteraanzicht. Smalle, haast onzichtbare achterlichten, uitgerekte koffers en smalle achterruiten plaveiden de weg voor een geavanceerde dynamische verlichting die de designtaal van de volledig vernieuwde SEAT Leon in de verf zet.

  • Zijkant. Zienswijzen zijn veranderd: in de jaren 50 toont de SEAT 1400 het grote, kaarsrechte design, smalle wielen en een gebogen zijkanten die erg in de mode waren. Snel doorspoelend naar vandaag legt de volledige vernieuwde SEAT Leon de nadruk op een meer dynamische look, waar de hellingshoek van de A-stijl, positie van de schouders en heldere lijnen prestatie en vertrouwen inboezemen.

Interieurdesign en ruimte

  • Stoelen. De SEAT 1400 legt de nadruk op de praktische aard van de tijd waar zitten op een bank plaats gaf zowel voor- als achteraan. Maar de tijden zijn veranderd en de voorste stoelen van de SEAT Leon zijn elk een cocon voor de bestuurder en de bijpassagier. Ze bieden optimale ondersteuning en comfort, zelfs op de langste trajecten. Achterin voorzien de individuele stoelen de perfecte balans tussen comfort en wendbaarheid.

  • Koffer. In de jaren 50 waren de koffers groot, maar ze moesten groot zijn. De SEAT 1400 herbergt het reservewiel en de toegang tot de bijvuldop, waardoor de bruikbaarheid van de koffer deels verloren gaat. De bagageruimte vandaag wordt gemaximaliseerd met diepere bodems en door de modulariteit van de achterstoelen die op verschillende wijzen kunnen worden neergeklapt om de laadruimte te vergroten.

Styling van de buitenkant

  • Koplampen. Grote ronde tweeledige lampen hebben plaatsgemaakt voor geavanceerde ledtechnologie die ontwerpers meer creatieve vrijheid geeft om verlichting op te nemen in de taal van het voertuig.

  • Achterlichten. Smalle en functionele lichten zijn vervangen door dynamische, communicatieve lichtsystemen die de persoonlijkheid van de wagen benadrukken en een nieuwe dimensie geven aan het design van de achterkant.

  • Velgen. De grote banden, kleine stalen velgen en verchroomde wieldoppen uit de jaren 50 zijn vervangen door grotere, meer ingewikkelde ontwerpen uit lichter aluminium met lagere profielen.

  • Logo. Eenvoud is de sleutel in de SEAT-story en het logo van de 1400 weerspiegelt die noodzaak. Doorgespoeld naar 2020: de volledig vernieuwd SEAT Leon gebruikt een vetter, meer robuust logo voor een gevestigd en welbekend merk.

  • Antenne. De SEAT 1400 is geboren in het analoge tijdperk waar entertainment in de wagen eerder een modesnufje was dan een verwachting. Vandaag betekent de digitaisering van onze levens dat een overvloed aan radiostations over de continenten uitzenden, en de SEAT Leon ontvangst ze allemaal.

‘Look and feel’-interieur

  • Dashboard. In navolging van andere aspecten, werd er weinig informatie gedisplayed aan boord van de SEAT 1400. Met het gamma ingebouwde systemen die beschikbaar zijn op de SEAT Leon, kan meer informatie duidelijker worden weergegeven en aangepast aan de individuele gebruiker dankzij digitale, configureerbare schermtechnologie.

  • Stuur. De belangrijkste link tussen de bestuurder en de wagen. In de vijftiger jaren was het een eenvoudig, dun tweespaaks ding dat uitsluitend was ontworpen om het stuur te sturen. De moderne tijd leidde tot meer tactiliteit en ergonomisch design, evenals multifunctionele bedieningselementen waarmee de bestuurder de een groot aantal functies kan aansturen.

  • Infotainment. Een radio die kon worden afgestemd op een minimumaantal stations was in het tijdperk van de 1400 net zo geavanceerd, tegenwoordig is de volledig vernieuwde SEAT Leon een van de best geconnecteerde auto's die het merk ooit heeft gemaakt. Aangesloten op ons digitale leven kunnen we onze slimme apparaten meenemen in de wagen. We kunnen ze connecteren en toegang krijgen tot al onze apps, contacten en media via het high-definition infotainmentsysteem.

  • Versnellingspook. De op de kolom gemonteerde versnellingspook in de SEAT 1400 maakte het schakelen in de versnellingsbak met vier versnellingen eenvoudiger, maar dankzij de shift-by-wire-technologie profiteert de SEAT Leon van soepel schakelen, ongeacht de rijomstandigheden. De technologie helpt ook ruimte vrijmaken waardoor er meer plaats is voor inzittenden en bagage.

  • Afwerking. Voor de SEAT 1400 waren amper opties beschikbaar. Vandaag is de lijst eindeloos: klanten kunnen de afwerkingen en opties uitkiezen, zodat hun wagen past bij hun persoonlijkheid en levensstijl.

Aandrijving

  • Motoren. De SEAT 1400 beschikte over een viercilinder in-lijnbenzinemotor met een cilinderinhoud van 1.395 cc, die 44 pk produceerde bij 4.400 tpm, wat hem een topsnelheid van 125 km/u en een gemiddeld verbruik van 10,5 liter/100 km opleverde. Tegenwoordig is de efficiëntie van motoren de sleutel tot succes, en de volledig hernieuwde SEAT Leon integreert mild-hybride technologie om de brandstofefficiëntie te maximaliseren.

De 1,5 liter viercilinder TSI mHEV voegt 48V mild-hybride technologie toe aan de verbrandingsmotor, wat betekent dat hij 221 km/u kan bereiken, en slechts 5,6 - 6,4 liter/100 km (WLTP) verbruikt.