BE/NL

Ondanks alles bleven we in beweging.

2020 zal voor altijd in ieders geheugen blijven hangen. Het is het jaar van COVID-19, van lockdown en social distancing, maar ook van de inspanningen, het doorzettingsvermogen en de inzet van al diegenen die, ondanks alles, het beste van zichzelf hebben gegeven. Dat is het geval voor de meer dan 15.000 SEAT-medewerkers en alle mensen die met het bedrijf samenwerken en die op het moeilijkste moment, toen alles tot stilstand kwam, in actie kwamen om anderen in beweging te houden. Dit zijn de dagen van een jaar zonder voorgaande voor SEAT.

06u00: er staan grote uitdagingen te wachten.

Een jaar dat de geschiedenis zal ingaan, waarin 15.000 SEAT-medewerkers het beste van zichzelf hebben gegeven.

Juan Antonio Sánchez begint zijn dienst in werkplaats 10 bij SEAT Martorell. Hij is supervisor aan de productielijn van de nieuwe Leon e-HYBRID. "Met de pandemie had ik natuurlijk veel twijfels, maar vandaag ben ik hier, om mee te werken aan de productie van onze eerste plug-inhybride", zegt hij. In juli heeft SEAT een investeringsplan van 5 miljard euro tot 2025 aangekondigd voor R&D-projecten, met name voor de elektrificatie van de reeksen en de vestigingen van Martorell, Barcelona en Componentes.

08u00: allen voor één.

Het medisch team van CARS blijft PCR-tests uitvoeren. SEAT was het eerste bedrijf in Spanje dat deze tests uitvoerde op al zijn werknemers. "Er is geen team ter wereld dat groot genoeg is om de pandemie aan te pakken, maar we zijn erin geslaagd om ze in te dijken dankzij de preventieve tests die we op grote schaal minstens twee keer hebben uitgevoerd op elke werknemer", verzekert Dr. Patricia Such, Directeur Gezondheid, Veiligheid en Noodgevallen van SEAT.

09u00: solidariteit.

José Manuel González houdt toezicht op de subframelijn van de nieuwe Leon, dezelfde assemblagelijn waar de productie van noodventilatoren begon in april, slechts twee weken na de afkondiging van de noodtoestand, en na intensief werk tegen de klok. "We hebben vernuftige oplossingen toegepast, zoals het gebruik van ruitenwissermotoren, om snel te kunnen reageren op de behoeften van de samenleving", herinnert José Manuel zich. 600 noodventilatoren die bij SEAT werden geproduceerd, zijn verdeeld over ziekenhuizen in heel Spanje.

11u00: globale ambitie.

De CUPRA Formentor wordt aan de pers voorgesteld in München, Duitsland, een voorbeeld van de wereldwijde introductie van CUPRA, die in september ook de eerste CUPRA Garage in Europa in Hamburg heeft geopend. "In een jaar als nooit tevoren hebben we hard gewerkt om ons engagement na te komen, zoals de komst van het eerste 100% CUPRA-model, de Formentor, die hier is ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd, en de inhuldiging van ons hoofdkantoor in Martorell", zegt Antonino Labate, directeur Strategie, Ontwikkeling en Operaties bij CUPRA.

12u00: positiviteit.

SEAT CIO Sebastian Grams ontmoet de programmeurs van SEAT:CODE, van wie het hoofdkwartier aan de Ramblas, in het hart van de stad, in juli jongstleden werd ingehuldigd. Maar dit keer maakt hij de verbinding met hen van thuis uit. "Je moet altijd de positieve kant zien en voor mij is het dat 2020 ons de kans heeft gegeven om te tonen dat we vanop een afstand met dezelfde efficiëntie en dezelfde teamgeest blijven werken." Op dit moment maken 4.200 mensen elke dag een verbinding vanop afstand, 7 keer meer dan voor de pandemie, die in juni tot een historisch niveau van internetverkeer heeft geleid. Overal werken meer dan 1.000 medewerkers 2 dagen per week vanop afstand, wat de CO2-uitstoot met 7,2 kg per persoon per dag vermindert.

14u00: de drang om te verbeteren.

Voor diegenen die in een van de vestigingen werken, is de kantine onmisbaar. Daarom hebben de managers ook grote inspanningen moeten leveren om sanitaire maatregelen te nemen zodat dit jaar meer dan 500.000 maaltijden in alle eetruimten van SEAT veilig konden worden opgediend.

16u00: trend.

2020 zag ook de opening van CASA SEAT.

Meer dan duizend ingenieurs en ontwerpers blijven in het Technisch Centrum de mobiliteit van de toekomst creëren. Zo heeft het team van Driver Assistance Systems de SEAT Ateca 2020 met zijn nieuwe hulpsystemen tot een van de veiligste SUV's op de markt gemaakt: "De pandemie heeft ons er niet van weerhouden om de modellen van de toekomst te blijven innoveren, mede dankzij de digitalisering", zegt Teresa Forradellas, een ingenieur van Chassis Electronics Development.

19u00: het huis van iedereen.

De avond valt in Barcelona en de Paseo de Gracia wordt verlicht door de CASA SEAT kerstverlichting. Voor de directeur, Gabriele Palma, is het nieuwe mobiliteitsknooppunt "het resultaat van het vaste besluit om ondanks alles in beweging te blijven". Het werd online geopend vanwege de omstandigheden die voortvloeiden uit de pandemie, maar ondertussen zijn er 150 evenementen gehouden en zijn er 40.000 bezoekers geweest. Het is de bedoeling om een ontmoetingsplaats te zijn voor al wat het hart van de stad doet kloppen.

21u00: mobiliteit van de toekomst.

Op de straat voor de CASA SEAT neemt een bestuurder een van de 632 100% elektrische eScooters van de motordeeldienst die SEAT MÓ in Barcelona heeft ingezet. Het is de eerste in Spanje die een baanbrekende hygiënische oplossing heeft die beschermt tegen virussen en bacteriën om alle garanties te bieden aan degenen die een duurzame manier van micromobiliteit nodig hebben.

23u00: vanuit Martorell naar de wereld.

In de haven van Barcelona vertrekt een schip met SEAT- en CUPRA-modellen naar Veracruz, Mexico. Ondertussen gaat de nachtdienst in Martorell door met de onophoudelijke productie van auto's. Dit zijn 24 intense uren die dag na dag vol enthousiasme werden herhaald, om elk van de uitdagingen van 2020 te overwinnen. "Dit jaar hebben we getoond dat we alles aankunnen", zegt José Manuel. Samen met zijn collega's blijft hij zich inzetten om ervoor te zorgen dat iedereen in beweging kan blijven.