2019.0.17.0 BE/NL

Een dag in het leven van een elektrische scooter

  • In 60% van de gevallen gebruiken we de wagen om minder dan 8 kilometer af te leggen. Elektrische scooters zijn daarom een interessant alternatief voor grootsteden.   
  • In steden als Parijs, Berlijn, Barcelona en Madrid is de elektrische scooter ondertussen al een veel gebruikt vervoersmiddel.
  • Gebruikers van de SEAT eXS KickScooter besparen tijd en geld dankzij deze nieuwe vorm van persoonlijk vervoer.

De stedelijke mobiliteit is drastisch aan het veranderen. Vandaag zijn 60% van al onze autoritjes minder dan 8 kilometer lang en kiezen steeds meer mensen ervoor om verschillende vervoersmiddelen te combineren met voertuigen voor persoonlijke mobiliteit zoals elektrische scooters en skateboards. In grootsteden zoals Parijs, Berlijn, Barcelona en Madrid zijn ze ondertussen uitgegroeid tot een gangbaar vervoersmiddel. Zo rijden er naar schatting in Spanje alleen al meer dan 26.000 door de straten.

Vier maand geleden introduceerde chef-patissier Jairo Borox een SEAT eXS KickScooter in zijn dagelijkse routine. Hij legt er maandelijks meer dan 400 kilometer mee af en bespaart op die manier 60 euro aan vervoerskosten. Zo ziet een dag op zijn elektrische scooter eruit:

05.30 u. Een uur langer slapen: Jairo moet vroeg uit de veren voor zijn werk. Rond deze tijd vertrekt hij thuis in L’Hospitalet de Llobregat, in het zuidwesten van Barcelona, en rijdt hij met zijn scooter naar het treinstation dat twee kilometer verderop ligt. Hij neemt om 5.38 u. de trein naar Sant Boi de Llobregat (Barcelona), waar zijn bakkerij gevestigd is. Vroeger legde hij het hele traject naar zijn werk met de bus af, die hij dan om 5 uur ‘s ochtends moest halen. “Dankzij mijn scooter kan ik een uur langer slapen, en dat is een heel groot voordeel als je vroeg moet opstaan”, zegt hij.

06.15 u. Naar het werk scooteren: Ook de 3 kilometer van het treinstation naar de bakkerij legt Jairo met zijn elektrische scooter af. Zodra hij daar aankomt, trekt hij zijn koksschort aan en begint hij allerlei chocoladegebakjes te maken.

11.00 u. Terug op zijn scooter: Jairo moet nu al zijn afgewerkte patisserie en chocolade naar de bakkerswinkel in Barcelona brengen, zodat de klanten kunnen genieten van zijn versbereide creaties. Hij neemt de trein omdat de winkel 17 kilometer verderop ligt, maar springt opnieuw op zijn scooter richting het station, omdat het de snelste manier is om daar te geraken. “Een van de grootste voordelen van de combinatie van deze vervoersmiddelen is dat er geen verrassingen zijn. Al mijn reistijden zijn perfect berekend”, legt Jairo uit.

11.45 u. Perfecte oplossing voor steden: Jairo stapt uit bij de laatste halte, Francia Station. De bakkerswinkel ligt amper 400 meter daarvandaan in de bruisende wijk El Born. Met zijn scooter is dat slechts twee minuutjes rijden. “Heel wat steden zijn scootervriendelijk. Andere zijn volop bezig om hun straten veiliger te maken voor scooters”, zegt hij.

14.00 u. Perfect voor korte afstanden: Na het werk blijft Jairo vaak in Barcelona om te lunchen met vrienden. “Ik hou van de flexibiliteit die de scooter me biedt. Je kunt in enkele minuten korte afstanden afleggen en daarna vouw je hem gewoon samen en neem je hem overal mee waar je maar wilt.”    

16.00 u. Weer thuis: Na de lunch neemt Jairo de metro naar L’Hospitalet de Llobregat en rijdt hij van daar verder met zijn scooter (minder dan een kilometer in ongeveer twee minuten tijd).

20.00 u. Ook in de auto gaat de scooter mee: Op vrijdagavond en in het weekend gaan Jairo en zijn vrienden dineren en daarna verder op stap in Barcelona. Hij parkeert zijn wagen op een van de Park and Rides aan de rand van de stad en haalt dan zijn SEAT eXS KickScooter uit de koffer om naar de plaats van afspraak te rijden. “Zo hoef ik niet op zoek te gaan naar een parkeerplek en er ook nog eens voor te betalen.”