2019.0.18.0 BE/NL

Betaalbare elektrificatie.

De markt voor geëlektrificeerde voertuigen groeit gestaag, omdat consumenten de voordelen inzien van de overstap van klassieke brandstoffen naar duurzamere alternatieven. SEAT komt tegemoet aan deze evolutie door auto’s te ontwikkelen die voldoen aan de vereisten van deze dynamische, continu veranderende markt, en tegelijk ook de duurzaamheid van de mobiliteit te handhaven. Elektrificatie staat centraal in deze opwindende ontwikkelingen.  

SEAT begint zijn elektrische offensief met de introductie van de Mii electric, een voertuig dat de nieuwste aandrijftechnologie betaalbaar maakt en combineert met dynamiek, elegant design en nieuwe connectiviteitsniveaus. Een voertuig dat klaar is voor de uitdagingen van de stad en de behoeften van een nieuwe generatie klanten. 

Het nieuwe model is het eerste volledig elektrische productievoertuig van SEAT en legt de basis voor toekomstige familieleden. Meer EV’s en PHEV’s zijn te verwachten in de nabije toekomst, zoals de volledig elektrische SEAT el-Born, plug-inhybrideversies van de Terraco en de Leon, en high-performance plug-inhybrideversies van de CUPRA Formentor en de CUPRA Leon.

“Elektrificatie breidt zich in een zeer snel tempo uit. Wereldwijd groeide de EV-markt met 75 procent in de eerste acht maanden van het jaar. SEAT is klaar om aan deze groeiende vraag te voldoen”, aldus Luca de Meo, CEO van SEAT. “De Mii electric vormt de eerste etappe van deze reis. Hiermee lanceren we een betaalbare elektrische auto en tonen we aan dat we voertuigen willen ontwikkelen die niet alleen de essentie van het merk SEAT uitstralen, maar ook een opwindende toekomst bieden voor de industrie en de consumenten.”

De introductie van de Mii electric zal niet alleen bijdragen tot de betaalbaarheid van een technologie die tot nu toe duurder was dan die van verbrandingsmotoren, maar zal ook helpen om het expansieve concessienetwerk van SEAT voor te bereiden op de vereisten van de groeiende EV-markt. Dit zal op zijn beurt helpen om eventuele uitdagingen te verlichten en de overstap van klanten naar elektrische voertuigen moeiteloos te laten verlopen. 

Ontworpen voor iedereen

De SEAT Mii electric, de eerste volledig elektrische auto van SEAT, heeft lage eigendomskosten.

Het koetswerkverschil van de Mii electric is subtiel, met een opgefriste look met onder meer een electric-logo achteraan en electric-stickers opzij. De esthetiek van het voertuig wordt benadrukt met een keuze uit vijf kleuren (Deep Black, Candy White, Tornado Red, Costa Blue en Tungsten Silver) en de mogelijkheid om de koetswerklook verder te personaliseren met, optioneel, een zwart dak en zwarte zijspiegels (beschikbaar  op voertuigen in Candy White, Tornado Red, Costa Blue en Tungsten Silver).

Ook binnenin zijn er delicate wijzigingen, met onder meer een nieuw dashboard met SEAT IML-folie (in-mould labeling) en sfeerverlichting, die het interieur van de Mii electric een nieuwe look verlenen, zonder de inzittenden te overdonderen.

Twee uitvoeringen, Mii electric en Mii electric Plus, houden de uitrustingslijst simpel maar omvatten een scala aan geavanceerde technologieën en comfortfuncties. 

De standaarduitrusting van de uitvoering Mii electric omvat elektrisch bedienbare ruiten vooraan, ESP, bandendrukcontrole, centrale vergrendeling, startbeveiliging en zij- en gordijnairbags. De basisuitvoering omvat ook Climatronic, Lane Assist, verkeersbordenherkenning, Hill Hold en SEAT Drive Profile (Normal, Eco, Eco+) wat van de Mii electric een zeer goed uitgerust voertuig maakt. Bovendien wordt de EV ook standaard geleverd met SEAT CONNECT en een ‘Mode 3’-kabel, om op te laden aan een wallbox of de openbare infrastructuur. 

De stadsauto heeft een 61 kW-elektromotor en een 32,3 kWh-lithium-ionbatterij.

Kies je voor een upgrade naar de Mii electric Plus-uitrusting dan krijgt het voertuig ook lichtmetalen 16-duimsvelgen, getinte achterruiten, een zwartlederen interieurpack (stuurwiel, versnellingspookknop en handremhendel) en sportdesignstoelen met witte stiksels. Het comfortniveau wordt ook nog verhoogd met verwarmbare voorstoelen, elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, mistlichten vooraan en een audiosysteem met zes luidsprekers.

Er zijn ook vijf optionele packs beschikbaar, om de lichte en gemakkelijke aanpak van het Mii electric-gamma te handhaven. De vijf optionele uitrustingspacks zijn: Garage, Easy Flex, Below Zero, Home Charge en Fast (gelijkstroomladen).

Garage voegt parkeersensoren achteraan, cruisecontrol en sfeerverlichting toe. Easy Flex omvat een in de hoogte verstelbare passagiersstoel, een haak in het handschoenkastje, een in delen neerklapbare achterbank en een dubbele koffervloer. Als je kiest voor Below Zero, krijg je verwarmbare voorstoelen, elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, een verwarmde voorruit en regen- en lichtsensoren, evenals Coming Home-sensoren. Met het Home Charge-pack krijg je een laadkabel om rechtstreeks thuis te laden met een 2,3 kW-systeem, terwijl Fast bovendien CCS-snellaadmogelijkheden biedt met een gelijkstroomlaadcapaciteit van 40 kW.

Geconnecteerd

Geen enkel voertuig kan nog de markt op zonder connectiviteitsmogelijkheden. En om te voldoen aan de groeiende vraag van consumenten naar een betere verbondenheid met de buitenwereld, is de volledig elektrische stadsauto het eerste model met SEAT CONNECT.

Het systeem biedt de mogelijkheid om het voertuig vanop afstand te openen en te beheren. Zo kunnen klanten de rijgegevens, de locatie en de status van het voertuig controleren, inclusief deuren en lichten, via de e-Manager het laadproces beheren en vanop afstand de klimaatregeling regelen: een belangrijke technologie wanneer je wordt geconfronteerd met extreme klimaatomstandigheden. Dit allemaal via een smartphoneapp.

En de link tussen de Mii electric en je smartphone brengt de volledig elektrische stadsauto nog meer tot leven met toegang tot je muziek, radio en navigatie, via de DriveMii-app.

Ontwikkeld voor de toekomst

De overstap naar een zuiver elektrische aandrijving opent de deur naar een rijervaring die natuurlijker aansluit bij de omgeving van de stadsauto. De Mii electric is ontworpen voor de stad en is ongelofelijk wendbaar, om je door druk stadsverkeer te wurmen of de meest geschikte parkeerplaats te vinden.

De Mii electric heeft de afmetingen om het te maken als stadsauto, met een totale lengte van 3.556 mm, een breedte van 1.645 mm, een hoogte van 1.481 mm en een wielbasis van 2.421 mm.

Het onderstel werd aangepast en afgesteld om een nauwkeurig, stabiel en beheerst rijgedrag te bieden, zelfs in complexe wegomstandigheden, terwijl de stuurbekrachtiging een goed afgewogen verbinding voorziet tussen bestuurder, voertuig en asfalt.

De elektrische aandrijflijn van de Mii electric bestaat uit een 61 kW (83 pk) sterke motor, die in combinatie met een versnellingsbak met één verhouding onmiddellijk een koppel van 212 Nm kan vrijmaken, waarmee deze vijfdeurs in amper 3,9 seconden 50 km/u kan halen. Een vaardigheid die de stadsauto helemaal tot zijn recht laat komen wanneer je je door het verkeer wurmt, van verkeerslicht naar verkeerslicht.

En daar blijft het niet bij: de Mii electric heeft slechts 12,3 seconden nodig om 100 km/u te halen en heeft een topsnelheid van 130 km/u.

Maar de stadsauto werd niet louter ontwikkeld om te voldoen in dynamisch stadsverkeer. Hij puurt ook een ongelofelijk rijbereik uit zijn 32,3 kWh-lithium-ionbatterij, die in het chassis genesteld zit. De geavanceerde energieopslagtechnologie biedt met een volle batterij een autonomie tot 259 km op basis van de gecombineerde WLTP-testcyclus, en bij stadsgebruik kan dit zelfs oplopen tot 358 km. 

Aan een snellader met gelijkstroom kan de batterij in amper 1 uur tot 80 procent bijgeladen worden, met laadtijden van ongeveer 4 uur aan een 7,2 kW-wisselstroomsysteem met een wallbox of via een openbare infrastructuur.

Hij kan 50 km/u halen in amper 3,9 seconden, met een rijbereik tot 260 km.

Aangezien een elektrische auto niet kan worden overwogen zonder een goed geplande laadstrategie, heeft SEAT heel wat tijd besteed aan het bepalen van de meest interessante oplossingen. Als onderdeel van het Mii electric-aanbod levert SEAT alles wat nodig is om het voertuig op te laden, zodat klanten zich alleen hoeven te concentreren op het besturen van hun voertuig.

Klanten kunnen een wallbox laten installeren om hun overgang naar een geëlektrificeerde toekomst vlotter te laten verlopen. Daarbij komt nog dat gebruikers via een handige smartphoneapp openbare laadpunten kunnen lokaliseren om hun Mii electric op te laden.

“De SEAT Mii electric verenigt dynamiek, prestaties en acceleratievermogen, maar pakt ook uit met andere troeven: stilte, lage kosten voor de eigenaar en een terecht handige geavanceerde aandrijflijn”, aldus Axel Andorff, Executive Vice-President voor Research & Development bij SEAT. “Het is een voertuig dat technologie gebruikt om echte voordelen op de markt te brengen en elektrische voertuigen helpt te democratiseren.”

Leef het elektrische leven

De markt voor volledig elektrische voertuigen staat voor een opwindende en dynamische tijd waarin de industrie overschakelt op duurzame mobiliteit en tegelijk ernaar streeft om technologieën te democratiseren die de impact op ons milieu zullen verminderen, vooral in dichtbevolkte, stedelijke gebieden.

De Mii electric verzoent een geavanceerde aandrijflijn met een karakter dat duidelijk SEAT is: rijplezier, connectiviteit en lage kosten voor de eigenaar vormen het recept van het merk voor succes in deze verder evoluerende markt.

De Mii electric is gericht op zowel particuliere als fleetklanten, mensen die het grootste deel van hun tijd doorbrengen met het doorkruisen van stedelijke en voorstedelijke gebieden en het voordeel van nulemissies zien, maar niet willen inboeten aan rij-engagement wanneer ze achter het stuur zitten.

Hoe belangrijk dynamiek en comfort voor de consument ook zijn, toch zal het succes van het EV bepaald worden door zijn gebruiksgemak. SEAT is zich hier ten volle van bewust en heeft de Mii electric ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van iedereen die ermee rijdt.

Wanneer de Mii electric verschijnt op zijn belangrijkste markten (Duitsland, Nederland, Noorwegen, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, het VK, Zwitserland, Italië, België, Denemarken, Finland, Zweden en Polen) zal het daar een van de meest betaalbare elektrische voertuigen zijn. Met dezelfde aankoopprijs als een vergelijkbaar voertuig met verbrandingsmotor in het segment, maar met aanzienlijk lagere totale kosten voor de eigenaar (elektrische voertuigen op  batterijen vereisen immers minder onderhoud).

Betaalbaarheid is maar één aspect van de aantrekkingskracht van de Mii electric. Om het leven van de klanten gemakkelijker te maken zal SEAT verschillende oplaadmogelijkheden aanbieden. Of je nu thuis bent, op je bestemming aangekomen of nog onderweg bent, je zult gemakkelijk en probleemloos kunnen opladen.

De Mii electric is compatibel met verscheidene oplaadsystemen. Hij kan worden opgeladen via een klassiek wisselstroomstopcontact of aan een wisselstroomwallbox (met verschillende installatiemogelijkheden) bij jou thuis, via een openbare infrastructuur of aan een CCS-snellaadpunt op gelijkstroom onderweg. Het scala aan opties betekent dat de batterij van de Mii electric in amper 1 uur kan worden opgeladen met een 40 kW-gelijkstroomlaadsysteem.

Elektrische afkomst

De Mii electric is het nieuwste hoofdstuk in SEATs elektrificatiegeschiedenis. In 1992 produceerde het merk een volledig elektrische Toledo om atleten te begeleiden tijdens de marathon op de Olympische zomerspelen in Barcelona. Het voertuig puurde een rijbereik van 64 km uit zijn 500 kg zware batterij.

Onlangs introduceerde SEAT het e-Mii-proefproject voor autodelen. Een vloot van vijf prototypes wordt ingezet op de wegen van Barcelona en ter beschikking gesteld van meer dan 1.000 werknemers bij SEAT Metropolis:Lab Barcelona en de Pier 01 Barcelona Tech City, die deze voertuigen kunnen gebruiken wanneer ze maar willen. Het project heeft bijgedragen tot de ontwikkeling van de Mii electric en waardevol inzicht verschaft in hoe elektrische voertuigen op de openbare weg werken.

Technische gegevens

Motor:
Max. vermogen 61 kW (83 pk)
Max. koppel 212 Nm

Batterij:
Lithium-ion
Capaciteit 32,3 kWh (netto-energie)
Oplaadtijd gelijkstroom 40 kW tot 80%, ~1 uur
Laadtijd wisselstroom 7,2 kW tot 80%, ~4 uur

Rijbereik:
Gecombineerd: 250-259 km (WLTP)
In de stad: 349-358 km (WLTP)

Prestaties:
Acceleratie:
0-50 km/u in 3,9 seconden
0-100 km/u in 12,3 seconden
Topsnelheid 130 km/u

Afmetingen:
Lengte: 3.556 mm
Breedte: 1.645 mm
Hoogte: 1.481 mm
Wielbasis: 2.421 mm

Draaicirkel:
9,8 meter  

Kofferinhoud:
251 liter (tot 923 liter met neergeklapte achterbank)