2019.0.17.0 BE/NL

IoT en mobiliteit.

Robledillo de la Jara is een bergdorpje van 90 inwoners op 80 km van Madrid in de bergen die de hoofdstad omringen. Het landschap bestaat uit eiken- en dennenbomen, steenarenden, en recentelijk ook uit drones en IoT-technologie. SEAT, Telefónica, DGT, Ficosa en Aeorum rolden een pilootproject uit met een drone en een geconnecteerde wagen die fietsers en obstakels op de weg kunnen detecteren. Om dit project te kunnen uitvoeren is cellulaire mobiele connectiviteit nodig dat de hoofdkenmerken bezit van het toekomstige 5G-netwerk. De bedoeling is om bestuurders te voorzien van een ‘zesde zintuig’ en hen zo ongevallen laten vermijden.

Van verkeerslichten naar de hemel

Het internet of things en de geconnecteerde wagen bereiken landelijke gebieden via de drone.

5G en realtimecommunicatie tussen voertuigen behoorde tot vandaag tot de stedelijke omgeving waar SEAT en Telefónica de eerste fase van het project uitrolden met geïntegreerde devices in de infrastructuur zoals camera’s, lichtsignalen en infraroodsensoren. “We hebben kunnen vaststellen dat de wagen kan communiceren met zijn omgeving in de stad, en nu ook in landelijke gebieden. In deze piloottest hebben we een drone ingeschakeld die de informatie naar het cellulair netwerk stuurt dat die vervolgens doorstuurt naar het voertuig waarin de bestuurder de informatie weergegeven krijgt op zijn dashboard”, zegt César de Marco, hoofd van 5G Connected Car bij SEAT.

30 keer sneller dan het menselijke oog

Mensen hebben ongeveer 150 milliseconden nodig om te reageren op een aanraking, op wat ze zien of ruiken. Met de toekomstige 5G-connectiviteit is de reactietijd tussen het ogenblik waarop het obstakel wordt gedetecteerd tot wanneer de informatie aan de wagen wordt kenbaar gemaakt slechts 5 milliseconden. “Dankzij deze cellulaire technologie die al over 5G-kenmerken beschikt, kunnen we een heel lage latentie bereiken en de aanwezigheid van fietsers of voertuigen op de weg realtime detecteren”, legt César uit. Zo werkt het systeem:

1. De camera van de drone maakt een beeld, bijvoorbeeld van een fietser die op de weg fietst.

2. De drone stuurt het beeld realtime naar een MEC-server (Multi-Access Edge Computing).

3. De MEC-server is uitgerust met artificiële zichtsoftware die het beeld analyseert en bepaalt of het op de weg om een fiets of een ander obstakel gaat.

4. Zodra de gegevens geanalyseerd zijn, wordt naar het geconnecteerde voertuig een alarm gestuurd dat op het dashboard verschijnt. De bestuurder weet nu dat er voor hem een fietser op de weg rijdt en dat hij voorzichtig moet zijn bij het inhalen.

Levensreddende technologie

“Ons streefdoel is technologie inzetten ten voordele van veiligheid op de weg”, voegt César toe. Bij meer dan de helft van alle dodelijke ongevallen zijn de meest kwetsbare weggebruikers betrokken: fietsers, voetgangers en motorrijders. In Europa sterven er elk jaar 2.100 fietsers en raken 250.000 anderen gewond. “Drones zullen gebieden overschouwen waar de zichtbaarheid slecht is of die slecht toegankelijk zijn”, besluit César. Volgens de internationale 5G Automotive Association (5GAA) kan met de toekomstige implementatie van 5G het risico op ongevallen met 69% verminderen.