2019.0.17.0 BE/NL

SEAT breekt opnieuw records

SEAT sloot de eerste helft van 2019 af met zijn hoogste verkoopcijfers ooit. Wereldwijde verkoop van het Spaanse automerk steeg met 8,4% naar een totaalvolume van 314.300 voertuigen. Voor het eerst verkocht SEAT meer dan 300.000 voertuigen over de eerste zes maanden van een jaar en breekt daarmee het record dat het vorig jaar vestigde over dezelfde periode (289.900 voertuigen).

In juni tekende SEAT voor de tweede maand op rij een stijging van de verkoop op met meer dan 10%. Meer specifiek verkocht het wereldwijd 57.300 auto’s wat 11,5% meer is dan in juni 2018. Daarmee is dit de beste maand juni in de geschiedenis van SEAT, met een resultaat dat zelfs hoger ligt dan in 2018 (51.400 voertuigen).

Recordaantal CUPRA-leveringen* tijdens de eerste jaarhelft. Over de eerste jaarhelft verkocht CUPRA 12.700 voertuigen wereldwijd, 73,1% meer dan in dezelfde periode in 2018.

Vicevoorzitter voor verkoop en marketing bij SEAT en CEO voor CUPRA, Wayne Griffiths, maakte een heel positieve balans op van de resultaten: “Ondanks de moeilijke omstandigheden waarbij de inschrijvingen in de meeste Europese landen een dalende of stagnerende trend volgen, groeien wij sneller dan onze aanvankelijke verwachtingen. Deze gunstige evolutie stelt ons in staat om marktaandeel en marktrelevantie te winnen. Wij geloven dat het scenario voor de tweede jaarhelft gelijklopend zal zijn met dat van de voorbije maanden. Tegelijkertijd verwachten we dat SEAT en CUPRA hun stijgende trend zullen blijven verderzetten.”

In eerste jaarhelft werden 314.300 auto’s afgeleverd.

Van januari tot juni groeide de SEAT-verkoop dankzij de boost die de sleutelmarkten aan het merk gaven. Duitsland voert de rangschikking aan met 66.500 voertuigen (+16,2%) en zet zijn beste halfjaarresultaten ooit neer. In Spanje groeit SEAT met 3,2% (64.200 voertuigen). Het is er het meest verkochte merk en de Leon is in zijn thuisland de best verkochte auto. In het Verenigd Koninkrijk bereikt SEAT eveneens het hoogste verkoopvolume over zes maanden met een verkoop van 37.700 auto’s, een groei met 5,1%. Frankrijk (18.500, +17,1%), waar SEAT de beste halfjaarcijfers sinds 2011 neerzet, en Italië (14.900, +16,5%) dat de beste cijfers van het voorbije decennium optekende, vervolledigen de lijst met de snelst groeiende Europese volumemarkten.

SEAT behaalt ook zijn beste halfjaarresultaten in vier andere Europese landen: Oostenrijk (12.500, +6,5%), waar SEAT een van de meest verkochte merken is, Zwitserland (6.900, +13,7%), Zweden (4.300, +9,2%) en Denemarken (3.500, +26%). Bovendien boekte het merk ook flinke vooruitgang in andere relevante markten zoals Nederland (6.300, +24,4%), Portugal (6.300, +10,3%), Ierland (2.700, +8,9%) en - buiten Europa - Mexico (12.200, +6,7%).

* Resultaat geïntegreerd in globale SEAT-verkoopcijfers.