2019.0.8.1 BE/NL

Tips voor deze zomer op de baan

  • Tijdens de vakantie maken we veel meer korte uitstapjes, maar onze nalatigheid kan het risico op ongevallen vergroten.

  • Zomergewoontes kunnen gevaarlijk zijn en tot boetes leiden.

  • In de auto zijn teenslippers, badpakken of ongepaste lichaamshoudingen niet op hun plaats.

  • Een binnentemperatuur van 35 °C kan het reactievermogen van de bestuurder beïnvloeden. Het is dus aangeraden om het passagierscompartiment fris te houden en te ventileren. 

Europa maakt zich op voor de eerste hittegolf van de zomer. Dat betekent zonneschijn in overvloed, massa’s vrije tijd en tientallen ritjes naar het strand of het zwembad. Hoewel ze meestal slechts enkele minuten duren, waarschuwen verkeersexperts toch voor de gevaren die schuilen achter deze korte trajecten en die vooral te wijten zijn aan de nalatigheid van de bestuurder. Tal van typische zomergewoontes moeten vermeden worden, omdat ze gevaarlijk zijn en zelfs tot boetes kunnen leiden. Hieronder zetten we alvast zeven tips op een rijtje om zorgeloos de zomer tegemoet te rijden.

Geen teenslippers of badpakken. Strandkledij is niet geschikt om mee te rijden. Teenslippers bijvoorbeeld verminderen niet alleen de controle van de bestuurder over de pedalen, ze kunnen ook vast komen te zitten en het reactievermogen beperken. In de meeste Europese landen zijn ze niet uitdrukkelijk verboden, maar kun je wel een boete krijgen wanneer je met slippers of zelfs blootsvoets rijdt, omdat dat de bewegingsvrijheid kan hinderen. Bestuurders moeten dan ook altijd ergonomisch schoeisel dragen dat perfect rond de voet past.

Daarnaast kan rijden zonder T-shirt (wat 25% van de bestuurders weleens doet volgens de European Automobile Commission Foundation) ervoor zorgen dat de veiligheidsgordel over de huid schuurt. Om de temperatuur in de wagen te verlagen, raadt het SEAT Technical Centre aan om de deuren en ramen een minuut lang open te zetten om het interieur te verluchten voor je de airconditioning aan zet.

Ook bestuurders moeten regelmatig bijtanken. Het mag dan wel niet expliciet verboden zijn, toch kan eten en drinken achter het stuur je afleiden. Nochtans is het wel belangrijk om gehydrateerd te blijven bij snikhete temperaturen. Een onderzoek van de Loughborough University (Verenigd Koninkrijk) en het European Hydration Institute toont immers aan dat een gedehydrateerde bestuurder dezelfde fouten maakt als iemand die 8 glazen wijn gedronken heeft. Je doet er dus goed aan voor je vertrekt en op regelmatige tijdstippen water te drinken. Rijhulpsystemen zoals de vermoeidheidsdetector analyseren bovendien het gedrag van de bestuurder en geven indien nodig aan wanneer het tijd is voor een pauze.

Ongepaste lichaamshoudingen. We zien wel vaker iemand met zijn elleboog uit het raam rijden op warme zomerdagen, maar toch is dit af te raden. Enerzijds omdat het de controle over de wagen vermindert, omdat beide handen niet aan het stuur gehouden worden, en anderzijds omwille van het risico op ernstig letsel bij een aanrijding. Een andere uiterst gevaarlijke houding voor de voorste passagier is de voeten op het dashboard leggen. Bij een ongeval zal de voorste airbag de inzittende namelijk niet correct kunnen beschermen en mogelijk zelfs lichamelijk letsel veroorzaken.

Handdoek, zonnebril, zonnecrème én rijbewijs. Je wilt dan wel zo licht mogelijk reizen, maar zorg dat je altijd je identiteitsdocumenten bij je hebt. In de meeste Europese landen krijg je immers een boete voor rijden zonder rijbewijs.

Neem je tijd om de beste parkeerplaats te vinden. Dicht bij het strand parkeren is soms een nachtmerrie, maar probeer het hoofd koel te houden. Onthoud dat de claxon enkel dient om een ongeval te voorkomen en niet om je frustratie te uiten. Zodra je een parkeerplek gevonden hebt, loodsen rijhulpsystemen zoals Park Assist je in de beschikbare ruimte door de stuurfunctie over te nemen. Parkeer ook steeds in de daarvoor voorziene zones. De boetes voor parkeren op het zand of in beschermde gebieden kunnen hoog oplopen.

Zomerhits en zomerliefde. SEAT is de eerste constructeur ter wereld die Shazam integreert in zijn wagens om zomerhits meteen te herkennen. Draai de volumeknop echter niet te ver open, want dan hoor je misschien andere belangrijke geluiden niet zoals de sirene van een ambulance of een andere auto die claxonneert. En ook dat kan bestraft worden met een boete. Laat jezelf tot slot niet meeslepen door de muziek, hoe romantisch die ook is. De voorste passagier kussen is een vorm van afleiding en kan je in Spanje een boete van 80 euro opleveren.