2019.0.17.0 BE/NL

SEAT op twee wielen.

Het is 66 jaar geleden dat SEAT zijn eerste auto tekende. Vandaag treedt het bedrijf toe tot de mobiliteit van de toekomst met zijn nieuwe concept op twee wielen. We werpen een blik op de door SEAT ontworpen e-Scooter concept, die elektrisch en geconnecteerd is en aangepast aan deelsystemen.

Een nieuwe aanpak

Een andere instelling was de sleutel om te beginnen aan het design van de nieuwe SEAT e-Scooter concept: “Het gaat om een volledig nieuwe visie. Een motorfiets is veel interactiever met zijn gebruikers en er zijn veel meer ergonomische implicaties,” vertelt Joan Melenchon, koetswerkdesigner bij SEAT. Dit was de eerste uitdaging voor het team dat de e-Scooter concept bedacht. Meer onderdelen en meer verbanden tussen de elementen om een exclusief pakket te bouwen. “Voor een auto-ontwerper was het duidelijk een enorme uitdaging om iets te bedenken voor een publiek dat anders is dan wat we gewoon zijn,” vertelt Francesca Sangalli, hoofd Color&Trim bij SEAT.

Volledig elektrisch

De e-Scooter concept is ontworpen en bedacht in Barcelona, de Europese stad met de grootste populatie aan motorfietsen, en maakt deel uit van de strategie voor stedelijke mobiliteit van het bedrijf. Zijn structuur bestaat uit zuivere, gestileerde lijnen die een geometrisch patroon vormen. “We wouden vooral dat dit een ongecompliceerd, iconisch en praktisch voertuig werd. We hebben vermeden om er een visueel minimalistisch pakket van te maken en hebben ons in de plaats daarvan geconcentreerd op een minder utilitaire look,” zo verzekert Joaquín García. Het design is 100 procent functioneel voor een elektrische scooter, met een verwijderbare batterij voor eenvoudig opladen.

Ontwikkeld om te delen

De e-Scooter concept is ontwikkeld voor allerlei soorten klanten, maar is vooral gericht op motordelen. Om die reden zijn stevige materialen gekozen, zoals rubber op de zijbumpers, en de onderdelen zijn strategisch geplaatst zodat ze eenvoudig kunnen worden vervangen. Onder het speciale nauw aansluitende zadel is genoeg ruimte voor twee helmen. Om geconnecteerd te blijven heeft de e-Scooter twee USB-stekkers en een plek om een mobiele telefoon te plaatsen.

Fluorescerende zichtbaarheid garandeert veiligheid

100 procent elektrisch, met een rijbereik van 115 kilometer en op de markt in 2020.

Zichtbaarheid was een ander belangrijk designaspect dat nadruk kreeg om dit gedeelde voertuigconcept te verbeteren. “We wouden dat hij onmiddellijk herkenbaar was en hebben ons geconcentreerd op het maken van een heel iconisch product. Je parkeert de scooter, wandelt weg en hij blijft in je gedachten hangen,” zegt Joan. De Color&Trim-designers kozen voor zwart als de basiskleur voor het hele concept, dat dan wordt opgefleurd door fluorescerend wit op meest naar buiten stekende delen. “We hebben die intense kleur enkel aan deze iconische delen toegevoegd. Dat maakt de e-Scooter zeer zichtbaar voor andere bestuurders en brengt zo extra veiligheid,” bevestigt Francesca.

Geïnspireerd door de auto-industrie

De jongste technologie die in nieuwe auto’s wordt toegepast is ook terug te vinden in SEATs e-Scooter concept. Hij heeft een verlichting die om de voor- en de achterkant heenloopt en een innovatie die wel vaker wordt gezien op auto’s, maar niet op motorfietsen: “Hij is uitgerust met dynamische richtingaanwijzers, die vandaag een gewoon onderdeel zijn van auto’s. We wouden ze ook op onze scooter integreren omdat ze een onmiskenbare aanwijzing geven en tegelijk een iconisch statement maken,” zegt Joan.

De SEAT e-Scooter, feiten en cijfers

  • 100% elektrisch
  • 115 kilometer rijbereik
  • 11 kW vermogen (vergelijkbaar met 125cc)
  • Topsnelheid 100 km/u
  • Van 0 tot 50 km/u in 3,8 seconden
  • Bergruimte voor twee helmen
  • Herladen kost 0,70 euro/100 km