Alles wat je moet weten.
Alles wat je moet weten.
SUV staat voor Sports Utility Vehicle. In deze voertuigklasse hebben we altijd dynamische, sportieve versies gecreëerd met een stijlvol en ruim koetswerk. In sommige van onze uitvoeringen wordt extra aandacht besteed aan meer comfort om het potentieel van de SUV te maximaliseren. Ons SUV-gamma gaat van de kleinste, de SEAT Arona, naar de middelgrote SEAT Ateca tot de grootste, de SEAT Tarraco.
Voor de SEAT Arona en SEAT Ateca zijn de volgende uitvoeringen beschikbaar:
Voor de SEAT Tarraco zijn de volgende uitvoeringen beschikbaar:
FR: iconisch, onderscheidend, sportief en klaar voor de volgende uitdaging.
Een kleine SUV, zoals de SEAT Arona, is een stads-SUV gericht op een breed scala van bestuurders. De SEAT Arona combineert de compacte afmetingen van het A0-segment (geschikt voor een stedelijke levensstijl) met meer ruimte en gebruiksgemak.
Het VIN (voertuigidentificatienummer of chassisnummer) is de unieke 17-delige identificatiecode van je SEAT. Je kunt het VIN terugvinden in je registratiedocumenten of rechts onderaan op de buitenkant van je voorruit. Je zult het nodig hebben om je auto te registreren en je SEAT CONNECT-profiel aan te maken.
De S-PIN is een 4-cijferige code die voor uw SEAT ID wordt gecreëerd tijdens het registratieproces. Je zult deze code nodig hebben om je voertuig vanop afstand te vergrendelen en ontgrendelen en om de klimaatfunctie vanop afstand te bedienen.
Zodra je je SEAT ID aangemaakt hebt, zul je een e-mail ontvangen met de vraag om je account te bevestigen. Het kan een paar minuten duren voor de bevestigingsmail in je inbox belandt (vergeet zeker niet je spamfolder te controleren). Open deze e-mail en klik op de link om je account te bevestigen. De link zal je doorsturen naar het MySEAT-portaal, waar je kunt inloggen met je SEAT ID. Nu je geregistreerd bent, hoef je enkel nog je auto te registreren en deze te linken met je gebruikersaccount om te kunnen profiteren van het volledige gamma van SEAT CONNECT-online diensten.
Gelieve de SEAT-klantendienst te contacteren als je de bevestigingsmail niet ontvangen hebt. Wij zullen je zo goed mogelijk voorthelpen.
Om SEAT CONNECT te kunnen gebruiken, moet je een voertuig toewijzen aan je gebruikersaccount. Daartoe meld je je aan op de website my.seat en voer je het VIN-nummer (voertuigidentificatienummer) van je auto in. Vervolgens ontvang je een achtcijferige aanmeldcode (‘Pairing Code’ genoemd) die je invoert in je navigatiesysteem om de inschrijving te voltooien (Instellingen -> Online Services -> Registreren).
Controleer eerst en vooral of je over volgende zaken beschikt:
Gelieve je concessie te contacteren als bovenstaande oplossingen het probleem niet verhelpen.
Als je je niet registreert en de SEAT CONNECT-diensten niet volledig activeert, kan je enkel de wettelijk verplichte diensten gebruiken (Public Emergency Call).
SEAT houdt een database bij met alle persoonsgegevens die klanten bezorgen, evenals andere informatie die noodzakelijk is om alle SEAT CONNECT-diensten te kunnen aanbieden, zoals voertuiggegevens en geolocatie. Alle gegevens die het resultaat zijn van het gebruik van de SEAT CONNECT-diensten, zijn eigendom van de klant. Het gebruik van gegevens is enkel mogelijk als dit expliciet wordt goedgekeurd door de klant.
Elk gebruik van gegevens gebeurt in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR). Raadpleeg voor meer informatie het privacybeleid van SEAT CONNECT.
Houd er rekening mee dat alle gegevens enkel door SEAT en zijn distributie- en servicepartners worden gebruikt. Gegevens worden niet gedeeld met derden voor commerciële doeleinden en in de meeste gevallen worden ze anoniem gehouden (niet-anonieme gegevens worden enkel gebruikt indien noodzakelijk). In dergelijke gevallen verwerkt SEAT de gegevens volgens strikte beveiligingsrichtlijnen.
Je auto moet een van de volgende modellen zijn:
SEAT CONNECT zal beschikbaar zijn in Duitsland, België, Tsjechië, Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Portugal, Polen, Hongarije, Griekenland, Cyprus, Nederland, Luxemburg, Bulgarije, Roemenië, Kroatië, Slovenië, Malta, Slowakije, Andorra, Estland, Letland, Litouwen, Servië, Albanië, Macedonië, Bosnië-Herzegovina en Oekraïne, Montenegro en Gibraltar.
Voor de recentste informatie over de beschikbaarheid in jouw land, verwijzen we naar het MySEAT-portaal.
De gratis proefperiode kan variëren afhankelijk van je land en uitrustingsniveau, maar geldt altijd minstens 12 maanden. De geldigheidsperiode is gelinkt aan je voertuig en wordt weergegeven in je gebruikersaccount. Na de gratis proefperiode moet je je abonnement hernieuwen om de diensten te kunnen blijven gebruiken.
Zie hieronder voor details over de duur en de prijzen van abonnementen:
* Beschikbaar voor alle modellen behalve de SEAT Ateca met Radio
Met ‘Activatie in de auto’ kun je je voertuig registreren (terwijl je in de auto zit) door het te koppelen aan je SEAT ID, zodat je de SEAT CONNECT-diensten onmiddellijk kunt gebruiken.
De registratieassistent zal je begeleiden doorheen het eenvoudige proces om je SEAT ID-account aan te maken in je voertuig, in te loggen en je voertuig te registeren, en vervolgens je voertuig aan de Garage toe te voegen. Tijdens het registratieproces kun je de nodige wettelijke informatie bekijken (Algemene Voorwaarden, privacybeleid) en de SEAT CONNECT-contractovereenkomst accepteren.
Controleer eerst en vooral of je SEAT over een actieve internetverbinding beschikt en of de registratiecode die je probeert te gebruiken, niet verlopen is (de registratiecode is 1 jaar geldig). Als dit het probleem niet oplost, kun je proberen om het voertuig te verwijderen uit je Garage in het MySEAT-portaal en daarna opnieuw toe te voegen. Je zult een nieuwe registratiecode ontvangen om in te voeren in je voertuig.
Je kunt een privacymodus selecteren of van privacymodus veranderen via de secties Service Management en Control Centre in het infotainmentsysteem.
Als je je toestel verliest, kun je je wachtwoord wijzigen door het MySEAT-portaal te raadplegen vanaf een ander toestel. Het nieuwe wachtwoord is vereist om de diensten van de SEAT CONNECT-app te kunnen gebruiken. Voor extra beveiliging kun je de instellingen van de app zo wijzigen dat je je wachtwoord opnieuw moet invoeren na een periode van 5, 10 of 15 minuten inactiviteit.
Zorg er eerst en vooral voor dat je de meest recente versie van de app geïnstalleerd hebt op je smartphone. Kijk dit na in de Apple App Store of Google Play Store en installeer de beschikbare updates.
Als je nog steeds niet kunt inloggen op je SEAT CONNECT-account, kun je naar het SEAT ID-portaal gaan en gebruikmaken van de e-mail waarmee je je geregistreerd hebt, je gebruikersnaam of je gsm-nummer om je account te identificeren en je wachtwoord te resetten. Gelieve de SEAT-klantendienst te contacteren als dit het probleem niet oplost. Wij zullen je zo goed mogelijk verder helpen.
Ja, door naar het infotainmentmenu in de auto te gaan, onder ‘Gebruiker’ en te drukken op ‘Gebruiker verwijderen/herstellen naar fabrieksinstellingen’. Al je gegevens worden uit de auto en uit de SEAT-backend gewist. Dit proces is verplicht in geval van overdracht van eigendom.
Voor een Ibiza, Arona, Ateca en Tarraco met mediasysteem mag en kan zowel de eigenaar van het voertuig als elke andere gebruiker met toegang de SEAT CONNECT-diensten bestellen en activeren.
Het voertuig kan alleen nagaan of de klant al dan niet SEAT CONNECT-diensten heeft geactiveerd. Indien er diensten geactiveerd zijn, bestaan er twee soorten rollen.
De verschillende rollen worden hieronder beschreven.
Voor een Ibiza, Arona, Ateca en Tarraco met Navi en alle versies van de Leon mag en kan zowel de eigenaar van het voertuig als elke andere gebruiker met toegang de SEAT CONNECT-diensten bestellen en activeren.
Er is slechts één hoofdgebruiker per voertuig. Daarnaast zijn er één secundaire gebruiker, één gastgebruiker en maximaal vier gelogde gebruikers. De verschillende rollen worden hieronder beschreven.
De editie van de eigenaarshandleiding is dezelfde als het bouwjaar van je voertuig.
De eigenaarshandleiding is een instructieboekje dat specifiek is voor het model en bouwjaar van jouw wagen.
Je vindt er belangrijke informatie om alle functies van de wagen te begrijpen. Er zijn ook onderhoudstips en tips voor het oplossen van problemen.
Op de website van SEAT vind je alle handleidingen vanaf 2005.
Als je een model van voor 2005 hebt, kan je een exemplaar vragen bij je dichtstbijzijnde concessiehouder (link naar: Vind een concessiehouder).
Op de volgende pagina wordt stap voor stap uitgelegd hoe je het nieuwe kaartmateriaal voor jouw SEAT kan downloaden. Het volledige proces is snel en makkelijk te doorlopen.
Deze downloads zijn volledig gratis.
Je kan het onderhoudsplan volgen, maar er zal ook een onderhoudslampje gaan branden op het instrumentenpaneel wanneer het tijd is voor een onderhoudsbeurt. Dit is meestal om de 12 maanden of 15.000 km, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt.
Je lokale concessiehouder kan je wellicht helpen als je voertuig een onderhoudsbeurt kreeg binnen het SEAT-netwerk. Hij heeft echter geen zicht op onderhoudsbeurten die buiten het officiële netwerk plaatsvonden.
SEAT raadt Genuine-olie aan voor al onze voertuigen. Olie helpt je auto gesmeerd te laten lopen. Als de foute olie wordt gebruikt, is er meer risico op slijtage en roest in de motor of kan de motor vastlopen wegens verstopping.
We raden aan om de olie en filter in Volkswagen-voertuigen om de 12 maanden of 15.000 km te vervangen, afhankelijk van wat eerst wordt bereikt. Raadpleeg altijd je Eigenaarshandleiding.
Een garantieverlenging extended warranty kan aangekocht worden voor levering van een nieuw voertuig, een weCare onderhoudspakket met herstellingen en/of banden kan je activeren voordat het voertuig 2 jaar oud is en minder dan 30.000km heeft zodra je het einde van je garantieperiode bereikt. Meer informatie is hier beschikbaar.
Er zijn geen plannen om de batterij te repareren wegens verminderde capaciteit door veroudering. Bij de ontwikkeling van de batterij stelden we ons echter een zeer ambitieus doel: de batterij zou na 10 jaar nog 70% van zijn vermogen moeten hebben.
Bij SEAT hebben we het volste vertrouwen in de kwaliteit van onze techniek. Daarom hebben de hoogspanningsbatterijen van al onze elektrische auto’s een garantie van acht jaar of 160.000 km (afhankelijk van wat eerst wordt bereikt). De garantie is van toepassing op alle volledig elektrische auto’s.
Elektrische wagens hebben geen motorolie nodig, omdat deze gebruikmaken van een elektrische motor in plaats van een verbrandingsmotor.
Elektrische voertuigen vereisen minder onderhoud dan conventionele wagens.
Je moet de banden controleren, de interieurfilters vervangen, op de hoogte blijven van slijtage van onderdelen zoals remblokken en ruitenwisserbladen en zo nu en dan stilstaan bij de hoeveelheid gas die je bespaart.
De SEAT pechverhelping wordt automatisch verlengd na het uitvoeren van een onderhoud binnen het officiële dealernet.
Bij pech kan je de pechlijn bellen. Als je een voertuig hebt met een module met drie knoppen, kan je ook de pechknop indrukken om een pechoproep te doen. De pechlijn zal dan het pechverhelpingsproces in gang zetten.
In apps zoals de My SEAT-app kan je ook rechtstreekse oproepen doen.
De SEAT pechverhelping wordt automatisch verlengd na het uitvoeren van een onderhoud binnen het officiële dealernet.
Pechverhelping dekt autoproblemen die je met je SEAT kan hebben wanneer je aan het rijden bent en je niet tot bij een mecanicien of garage raakt.
Enkele van de inbegrepen SEAT-diensten zijn: Herstelling langs de weg, bijstand in geval van beschadigd slot, bijstand in geval van verlies of diefstal van je sleutel, bijstand in geval van te weinig brandstof of fout getankte brandstof, bijstand in geval van lekke band of ongeval, rit om het herstelde voertuig op te halen, accommodatie in een viersterrenhotel, voortzetting van de rit of verplaatsing naar huis, vervanging van het voertuig, vervoer van het voertuig, taxidienst.
Neem contact op met je officiële SEAT-service om meer over deze dekking te weten te komen.
Informatie over beperkte garantie voor jouw voertuig vind je in het Garantie- en Onderhoudsboekje in je Eigenaarshandleiding. Als je geen Eigenaarshandleiding hebt voor je voertuig, kan je er een bestellen bij je concessiehouder of de SEAT-webpagina met handleidingen raadplegen.
Neem contact op met een erkende SEAT-concessie voor informatie over de beschikbaarheid van een vervangwagen. Klik hier om je dichtstbijzijnde SEAT-concessie te vinden.
Een autogarantie dekt defecten of schade die voorkomen bij normaal gebruik en die niet als normale slijtage kunnen beschouwd worden. Ze betaalt voor de vervanging van defecte onderdelen door nieuwe of hernieuwde onderdelen naar SEAT's eigen goeddunken. Ze dekt ook werkkosten.
Neem contact op met je officiële SEAT-service om meer te weten te komen.
De garantie van het voertuig wordt niet beïnvloed indien de eigenaar van het voertuig verandert.
Garantie dekt je auto gedurende de eerste twee jaar zonder extra kosten. Deze kan ook verlengd worden.
Garantieverlengingsplannen dekken je voertuig twee tot zeven jaar lang. Als je je auto enkele jaren denkt te houden, kan een langer plan zinvol zijn voor jou. Zelfs als je je auto verkoopt voordat de garantie vervalt, is je verlengde beschermingsplan mogelijk overdraagbaar.
Neem contact op met je officiële SEAT-service voor voorwaarden en prijzen.
Hoewel vele diensten onder de omvang van een fabrieksgarantie vallen, zijn er ook enkele expliciete uitsluitingen. Hier zijn enkele voorbeelden van zaken die de SEAT-garantie niet dekt: diefstal of schade door vandalisme, normale slijtage, herstellingen die niet bij een SEAT-concessie of erkend servicecenter plaatsvinden, schade door foutief gebruik van het voertuig, schade door natuurrampen, banden- of onderhoudsdiensten zoals het vervangen van olie.
Neem contact op met je officiële SEAT-service voor meer informatie.
De garantie van het voertuig wordt niet beïnvloed indien de eigenaar van het voertuig verandert.
Zeker! Beperkte garanties van SEAT worden automatisch en kosteloos overgedragen als de eigenaar van het voertuig verandert gedurende de geldigheidsperiode van de beperkte garanties.
Er zijn niet-erkende reserveonderdelen en accessoires op de markt. SEAT biedt geen garantie op deze producten en is niet verantwoordelijk voor de prestaties, herstelling of vervanging ervan of voor enige schade die ze kunnen berokkenen aan of enig nadelig effect dat ze kunnen hebben op je voertuig.
Ja, weCare is ook beschikbaar voor eigenaars van een SEAT. Voor meer informatie over prijzen en dekking kan je terecht op de weCare website of neem je contact op met je dichtstbijzijnde SEAT-concessie.
weCare zorgt ervoor dat je zorgeloos kan rijden, aangezien je een contract voor Extended Warranty of een pakket voor onderhoud, reparatie en banden kan kiezen.
Je kan weCare afsluiten via de weCare website of bij een SEAT-concessie. Klik hier om de dichtstbijzijnde SEAT-concessie te vinden.
Service- en extended warranty contracten kunnen via de weCare website of bij een SEAT-concessie aangekocht worden. Om een concessie in jouw buurt te vinden, klik SEAT-concessie.
De extended warranty is alleen beschikbaar voor nieuwe wagens. Je kan de garantie maximaal tot 5 jaar of 150.000 km verlengen.
De prijs hangt af van de looptijd en de kilometers die vooropgesteld worden. Voor meer informatie over prijzen je terecht op de weCare website of neem je contact op met je dichtstbijzijnde SEAT-concessie. Om een concessie in jouw buurt te vinden, klik SEAT-concessie.
Voor alle informatie kan je terecht op de weCare website.
Je kan lichtmetalen velgen vinden in ons scala aan accessoires, of je kan je lokale concessiehouder aanspreken.
De aanbevolen bandenspanning voor jouw model vind je in de eigenaarshandleiding.
Als de spanning te hoog is, zal het centrum van je banden onevenredig contact maken met de weg, wat dan weer ongelijke slijtage van de wielbasis veroorzaakt.
De meeste tankstations hebben meetmateriaal. Indien mogelijk controleer je de spanning het best wanneer de banden koud zijn.
Banden verliezen om de drie maanden gemiddeld 0,1 psi druk. Als je banden sneller druk verliezen, moet je contact opnemen met je lokale concessiehouder.
Bekijk onze how to guide of raadpleeg je eigenaarshandleiding.
Banden zijn onderhevig aan slijtage. Aangezien dit kan variëren naargelang de rijgewoonten en wegomstandigheden, hebben de originele banden geen vastgestelde levensduur. Om het beste uit je banden te halen, kan je de sectie ‘Banden’ raadplegen in je eigenaarshandleiding.
FastLane