Recycleren en terugbrengen
Onze visie op milieu.
Voertuigen Einde Levenscyclus.
Grondstoffen en energie zijn slechts beperkt beschikbaar op onze planeet. Daarom hecht SEAT een groot belang aan een duurzaam gebruik ervan. Het is belangrijk dat we evolueren naar een circulaire economie: op het einde van zijn gebruiksduur is een product niet langer afval, maar een bron van materialen die opnieuw gebruikt kunnen worden. Een allesomvattend milieubeheer is gebaseerd op drie factoren: het begint bij het design en de productie van voertuigen, gaat verder met de optimalisering van technische ondersteuning van SEAT en eindigt met een correcte verwerking van het voertuig en zijn onderdelen op het einde van zijn gebruiksduur.
Optimaal gebruik van middelen in ontwerp en ontwikkeling bij SEAT
We ontwikkelen voor onze auto's ultramoderne interieurs van gerecycleerde en hernieuwbare materialen. Ons doel is om tegen 2040 tot een aandeel van 40% circulaire materialen te komen in onze voertuigen.
We stimuleren innovatie door in onze voertuigen gerecycleerde en biogebaseerde materialen te gebruiken. We hebben in sommige onderdelen van onze auto-interieurs SEAQUAL® YARN geïntroduceerd, gemaakt van gerecycleerd plastic uit de zee, en microvezel Dinamica®, geproduceerd met 73% gerecycleerd polyester en een proces op waterbasis. Een ander voorbeeld is de introductie van op vlas gebaseerde composietmaterialen van Bcomp voor de CUP-kuipstoelen in sommige van onze modellen.
SEAT S.A. is actief betrokken bij onderzoeksprojecten die zich toespitsen op toepassingen voor een tweede leven en recyclage, zoals RELOAD (om technologieën te stimuleren voor het terugwinnen van hoogwaardige materialen in de waardeketen van elektrische voertuigen), ECLIPSE (onderzoek naar nieuwe technologische methodes voor het recycleren en terugwinnen van complexe polymeerhoudende afvalstoffen aan het einde van de levensduur van voertuigen) en TREASURE (om verschillende scenario's op het vlak van circulaire economie te evalueren in de automobielsector).
End-of-Life vehicles (ELV)
Grondstoffen en energie zijn schaarse hulpbronnen op onze planeet. Het is voor SEAT dan ook van groot belang om deze hulpbronnen op een duurzame manier te gebruiken. Daarom is het belangrijk om te evolueren naar een circulaire economie: aan het einde van zijn leven is een product geen afval meer, maar een bron van materialen die hergebruikt kunnen worden. Het uitgebreide milieubeheer is gebaseerd op drie factoren. Het begint met het design en de productie van de voertuigen, gaat verder met de optimalisatie van SEAT's technische ondersteuning en eindigt met het correcte gebruik van het voertuig en zijn onderdelen aan het einde van zijn levensduur
Recuperatie.
Milieuvriendelijke productie en op recycling gericht design
Hergebruik, onderdelenrecuperatie, afvalvermindering en een milieuvriendelijke verwerking van voertuigen zijn belangrijke aspecten bij de recuperatie van voertuigen aan het einde van hun levenscyclus.
Om deze aspecten optimaal te benutten, houdt SEAT rekening met de volgende richtlijnen, en dit van de ontwerpfase tot de ontwikkeling van elk nieuw voertuig:
- We vermijden het gebruik van stoffen die schadelijk zijn voor het milieu.
- We maken zo veel mogelijk gebruik van gerecycleerde materialen.
- We verkiezen het gebruik van recycleerbare materialen.
- We monteren onderdelen op zo'n manier dat ze ook snel en gemakkelijk kunnen worden gedemonteerd.
- We markeren alle onderdelen met het oog op een vlotte sortering.
Afvalbeperking
Duurzame verwerking van voertuigen aan het einde van hun levensduur.
Voor een optimale en milieuvriendelijke verwerking van voertuigen aan het einde van hun levensduur en om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen van de richtlijn betreffende autowrakken heeft SEAT samen met andere fabrikanten het International Dismantling Information System (IDIS) opgezet. Dit systeem verstrekt informatie over de voorbehandeling en ontmanteling aan demontagebedrijven, zodat zij de impact op het milieu tot een minimum kunnen beperken. Deze database bevat specifieke instructies voor de meest passende en milieuvriendelijke behandeling van elk model – inclusief de verwijdering van vloeistoffen zoals olie, brandstof en koelvloeistoffen – en de ontmanteling van de belangrijkste recycleerbare onderdelen.
Bezoek de website: http://www.idis2.com/
Proces
Wanneer de laatste eigenaar besluit om zijn voertuig buiten gebruik te stellen, wordt het overgebracht naar een erkende verwerkingsinstallatie waar het verwerkingsproces van het voertuig in gang gezet wordt.
Zodra alle papieren in orde zijn, wordt het voertuig ontsmet. Dit proces bestaat uit een gecontroleerde scheiding van onderdelen en gevaarlijke materialen om zo bodem-, water- en luchtverontreiniging te voorkomen. Nadat ze uit het voertuig verwijderd zijn, worden componenten zoals olie, filters, remvloeistoffen, batterijen, katalysatoren en koelvloeistoffen apart opgeslagen in daarvoor bestemde afgesloten containers en verwerkt volgens de geldende wettelijke voorschriften.
Zodra het voertuig ontsmet is, is het geen gevaarlijk afval meer en gaat men over tot de recuperatie van alle onderdelen van het voertuig die nog waarde hebben.
De metalen fractie van de voertuigen wordt met het oog op verkoop gescheiden in ferro en non-ferro.
De resterende metaalfractie bevat een aantal materialen die na scheiding en behandeling weer als grondstoffen gebruikt kunnen worden: dat is het algemene uitgangspunt van de zogenaamde post-fragmentatietechnologieën.
Deze post-fragmentatietechnologieën zijn een alternatief voor de ontmanteling van afgedankte voertuigen en maken deel uit van SEAT's strategie. In de nabije toekomst wordt een uitbreiding van deze technologieën verwacht naar verschillende landen in de EU.
Alle SEAT-modellen worden ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd overeenkomstig de bepalingen van richtlijn 2000/53/EG, waardoor alle modellen ten minste voor 95% recycleerbaar zijn. Het reviseren van gebruikte onderdelen en assemblages (motor, versnellingsbak) is een extra manier om respectvol om te gaan met bestaande hulpbronnen. Bovendien kunnen de onderdelen om je SEAT te repareren op deze manier tegen zeer voordelige prijzen aangeboden worden.
ELV-terugnamesysteem
Sinds 1 januari 2007 is de fabrikant verantwoordelijk voor de ontmanteling van alle in aanmerking komende voertuigen, ongeacht de datum waarop ze voor het eerst werden ingeschreven. Dat betekent dat SEAT, als fabrikant, en onze importeurs ervoor moeten zorgen dat een in aanmerking komend afgedankt voertuig zonder kosten voor de laatste eigenaar naar een erkende verwerkingsinstallatie wordt gebracht.
Onze importeurs hebben een terugnamesysteem opgezet om klanten een gratis terugnameservice te bieden. Deze service voldoet aan alle eisen voor fabrikanten en importeurs, zoals vastgelegd in de richtlijn.
Al meer dan 25 jaar werkt SEAT samen met Febelauto, het officiële beheersorganisme dat in België instaat voor de duurzame inzameling, verwerking en recyclage van afgedankte voertuigen.
Terugbrengen en recycleren
Jouw voertuig
De meeste materialen kunnen veilig en duurzaam verwerkt worden.
Batterijen
Batterijen horen niet thuis bij het huishoudelijk afval. Lees hier wat je moet doen met batterijen aan het einde van hun levensduur.
Elektrische en elektronische toestellen
Lees meer over je rechten en plichten bij het afdanken van oude elektrische of elektronische toestellen.