2019.0.18.0 BE/NL

De nieuwe SEAT Tarraco FR PHEV.

SEAT maakt de Tarraco efficiënter en aantrekkelijker door de introductie van plug-inhybride aandrijftechnologie en de sportieve uitvoering FR. De Tarraco PHEV is een uiting van de elektrificatiestrategie van SEAT. Die zal tegen begin 2021 bestaan uit zes elektrische en plug-inhybride modellen van SEAT en CUPRA.

De Tarraco zal de wereldwijde aanwezigheid van het bedrijf versterken, en de voorstelling van zowel de FR-uitvoering als de plug-inhybride technologie zullen sleutelelementen zijn om deze doelstellingen te bereiken.

“De Tarraco PHEV illustreert perfect onze transitie naar een duurzamere mobiliteit, zonder te raken aan de dynamiek en het rijplezier die typisch zijn voor elke SEAT. De Tarraco zal in het segment van de grote SUV’s een van de weinige opties zijn met een plug-inhybride aandrijflijn, en wij geloven dat hij veel potentieel heeft”, aldus Luca de Meo, CEO van SEAT.

Plug-inhybride versie: pure efficiëntie

De SEAT Tarraco die werd ontworpen en ontwikkeld in de SEAT-fabriek van Martorell, wordt geproduceerd in Wolfsburg (Duitsland), in het hart van de Volkswagen-groep. Met de introductie van het plug-inhybride aandrijfsysteem zal de SEAT Tarraco aan efficiëntie winnen en een zeer duurzaam alternatief worden.

Een totaal vermogen van 245 pk: een benzinemotor van 150 pk en een elektromotor van 116 pk.

Het aandrijfsysteem dat bestaat uit een 1.4 TSI-benzinemotor van 110 kW, een elektromotor van 85 kW en een lithium-ionbatterijpack van 13 kWh, biedt de bestuurder de flexibiliteit van verschillende rijmodi. Met de plug-inhybride Tarraco kan de gebruiker indien nodig meer dan 50 km* in zuiver elektrische modus rijden (waarbij de uitlaatemissies tot nul worden gereduceerd) of de benzine- en elektromotor combineren voor betere prestaties. 

De technologie zal de SUV – en SEAT – helpen om de efficiëntie te verbeteren zonder te hoeven inboeten aan dynamiek of comfort.  

Het totale vermogen van het systeem bedraagt 245 pk (180 kW) met een koppel van 400 Nm. Hiermee haalt de plug-inhybride Tarraco een topsnelheid van 217 km/u* en kan hij in amper 7,4 seconden* van 0 naar 100 km/u accelereren. Belangrijk daarbij is dat de CO2-uitstoot volgens de officiële WLTP-cyclus lager zal zijn dan 50 g/km*.

FR-uitvoering: verfijning en sportiviteit

SEAT’s grootste SUV met een sportieve FR-uitvoering en een plug-inhybride aandrijflijn.

Het lanceren van de FR-uitvoering op de Tarraco zal deze grote SUV nog aantrekkelijker maken en zijn sportieve karakter naar nieuwe hoogten tillen.

Het koetswerkdesign werd opgewaardeerd met bredere wielkasten, een sportieve achterspoiler en FR-specifieke lichtmetalen 19-duimsvelgen (of machinaal bewerkte 20-duimsvelgen als optie). Naast deze aanpassingen prijkt vooraan trots het SEAT-logo op het FR-radiatorrooster. Achteraan onderstrepen de over de hele breedte doorlopende achterlichten de FR-look terwijl het volledig gelakte koetswerk zijn dynamiek benadrukt. De sportievere look van de Tarraco FR schuilt ook in zijn typenaam, nu handgeschreven en in reliëf.

Een nieuwe kleur, Fura Grey, onderstreept de wijzigingen aan het koetswerk en biedt klanten extra mogelijkheden om hun voertuig verder te personaliseren. Ook de veiligheid en functionaliteit van de Tarraco blijven niet stilstaan.

Nieuwe opties zijn onder meer Trailer Assist dat het slepen van en parkeren met een aanhangwagen aanzienlijk makkelijker maakt. Voeg daarbij de Parking Heater, een systeem waarmee je de motor en het voertuig sneller kunt opwarmen in extreem koude weersomstandigheden en de Tarraco wordt nog praktischer.

Binnenin werd het interieur slim vormgegeven om het comfortgevoel te versterken. Met SEAT’s infotainmentsysteem van de nieuwste generatie inclusief een nieuw navigatiesysteem met een scherm van 9,2 duim wordt het digitalisatieniveau van de SUV opgekrikt om de feedback voor de bestuurder en de connectiviteit van de passagiers te optimaliseren.

De voorste inzittenden krijgen voortaan elektrisch verstelbare sportkuipstoelen met geheugenfunctie (voor de bestuurder). Deze stoelen verenigen de sportiviteit van een materiaal in neopreenlook met de comfortabele verfijning van bewerkt leer. Bovendien kan de bestuurder rekenen op aluminium pedalen en een nieuw sportstuurwiel met FR-logo.

De lancering van de FR-uitvoering en de geavanceerde plug-inhybride aandrijflijn positioneert de SEAT Tarraco als een van de sportiefste en meest efficiënte modellen in het segment van de grote SUV’s. Hij combineert de nieuwste connectiviteitssystemen en allerlei comfort- en rijhulpsystemen met design en styling. De productie van de FR-uitvoering en de PHEV-versie zal van start gaan in de loop van 2020.

De SEAT Tarraco FR PHEV maakte zijn werelddebuut op de IAA Frankfurt International Motor Show van dit jaar.

* Alle technische gegevens van de SEAT Tarraco FR PHEV zijn voorlopig en onder voorbehoud.
Opmerking: de SEAT Tarraco FR PHEV die te zien was op het autosalon van Frankfurt, was een showcar.