2019.0.17.0 BE/NL

CUPRA racesport

Racen op een Parijs’ dak.

Na de voorstelling van de conceptstudie van de CUPRA Tavascan op het autosalon van Frankfurt (IAA) was Parijs aan de beurt waar CUPRA een heel speciaal driving event organiseerde. Het merk bouwde er op het dak van een gebouw een racebaan. De naam van het unieke CUPRA-event luidde: ‘THE ROOFTOP DRIVING EXPERIENCE’.

Het dak van de tentoonstellingsruimte Porte de Versailles Parc des Expositions werd het decor van het eerste hoogbouwcircuit dat ooit werd opgezet in de Franse hoofdstad. Alle gasten kregen de kans om te genieten van de 300 pk van de CUPRA Ateca en een unieke immersieve ervaring met panoramisch zicht op de Eiffeltoren. Met dit event tilde CUPRA zijn race-DNA naar nieuwe hoogten in het hart van Parijs.

Op het tweedaagse event waren de vijf modellen en prototypes van het merk aanwezig: de Leon CUPRA, CUPRA Ateca, CUPRA e-Racer en de conceptauto’s CUPRA Formentor en CUPRA Tavascan. Mattias Ekström, de nieuwe merkambassadeur, wilde deze snelheidsfestiviteit ook niet missen en beheerste de topsnelheid van 247 km/u van de CUPRA Ateca in de Parijse hemel.

Een merk in expansie

Amper anderhalf jaar oud is CUPRA een van de snelst groeiende automerken in Europa. Tijdens de eerste acht maanden van 2019 verkocht het 17.100 wagens wat overeenkomt met een groei van 70% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Merkambassadeur Mattias Ekström beheerste de power van de CUPRA Ateca.

Wayne Griffiths, CEO van CUPRA, duidt de volgende succesfactoren: “Het eerste CUPRA-model, de CUPRA Ateca, duwde de verkoop van het merk de hoogte in met bijna 7.500 verkochte eenheden sinds de marktlancering. Ons Europese offensief bewijst succesvol te zijn en dit is zeker het geval in Frankrijk waar onze verkoop in 2019 verdubbelde vergeleken met vorig jaar.”

CUPRA noteerde in Frankrijk een groei van 166% in de eerste acht maanden van 2019 en maakte van Frankrijk een van de vijf snelst groeiende landen van het merk. Duitsland blijft aan de spits staan van CUPRA’s belangrijkste landen met meer dan 7.200 verkochte eenheden, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Spanje. Ook Zwitserland en Oostenrijk onderscheiden zich dit jaar voor hun groei van drie cijfers tot op heden.

Een globale strategie

Naast het versterken van de aanwezigheid van het merk in Europa, was het ook een van CUPRA’s doelstellingen voor 2019 om een uitgebreid netwerk van gespecialiseerde verkooppunten uit te rollen, de zogenaamde CUPRA-verkoophoeken. Tot vandaag telt het nieuwe merk 235 hoeken over de hele wereld waaronder 18 in Frankrijk.

Na het samenstellen van zijn managementteam en het aankondigen van de opening van zijn nieuwe kantoorgebouwen volgend jaar, streeft CUPRA ernaar zijn aanwezigheid uit te breiden in de strategische regio’s van Noord-Afrika en Zuid-Amerika met speciale aandacht voor Mexico.

Het merk toont zijn potentieel aan de wereld door zijn recente samenwerkingen met FC Barcelona en de World Padel Tour als de officiële automobielpartner van beide organisaties. Bovendien kondigde CUPRA onlangs aan dat het Mattias Ekström binnenhaalde als officiële piloot van de CUPRA e-Racer, de eerste volledig elektrische touringracewagen ter wereld. De Zweedse kampioen zal voor het merk de strategie van de elektrische racerij leiden.